Keymetrics

Planera en tid för eftertanke i varje projekt

”Ja, då är vi i mål! Vi klarade det igen! Ska vi gå ut och ta en skumpa? På måndag kör vi nytt igen!”. Känner  du igen dig? Oavsett om samtalet pågår hos de som ledde projektet eller hos de som var med i projektet så tenderar vi att springa mot nya mål utan att stanna och njuta av de vi redan klarat av. Även tiden för eftertanke är obefintlig när nya mål och nya projekt knackar på dörren hela tiden.

En bra projektledare är den som återfinner kunskap och erfarenhet från slutförda till nya projekt. En bra projektledare är den som kommunicerar med Uppdragsgivare även efter att projektet nådde sitt mål.

Ett projekt utifrån själva definitionen förväntas att ta fram någonting unikt som inte gjorts tidigare. Det unika kan vara vad projekt resulterar i eller på vilket sätt resultat har uppnåtts. Även om varje projekt är unikt och teamet som jobbar med projektet kallas för temporär organisation och själva projektet i sig har ett tydligt slut är det oerhört viktigt att föra kunskap tillbaka till teamet och organisationen.

En erfaren projektledare borde alltid ta sig tid att stanna innan det är dags att ta på sig nya uppdrag. Den resan som gjordes borde memoreras och återupplevas för att hitta det goda och det onda. Den erfarenhet vi är nu rikare ska ju inte vara bortkastad, eller hur? Aldous Huxley sade: ”Erfarenhet är inte vad som händer oss, utan vad vi gör med det som händer oss”.

Vi projektjobbar med små och stora uppdrag hela livet, både privat och på jobbet. Att inte analysera och memorera är att alltid att börja om från början. Därför är det viktig att teamet och företaget planerar en tid för eftertanke i varje projekt, för att undvika felleveranser. För att leverera bättre samt för att leverera vad beställarna förväntar sig att få. För varje projekt lär oss något nytt och det skulle vara slöseri med tid att inte ta vara på den kunskapen.

Du vet, vi borde carpa mer kreativt med att projektet är i hamn.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här fungerar sökmotoroptimering i praktiken