Keymetrics

”Jag tror att nyckeln till framgång ligger i att våga testa sig fram”

Sandra Friberg vår vassa skribent som lever sitt liv i den digitala världen och sociala medier, hon är dessutom marknadsansvarig på Feedkit som har ett social media management verktyg. 

Därför måste hon ha stenkoll på hur man bevakar, hanterar och publicerar både inlägg, meddelanden, och kommentarer i ett samlat flöde på ett smart sätt.

Sandra skriver på dagensanalys.se om sina tankar och idéer om hur man bäst jobbar och agerar på sociala medier, om ni vill bli bättre på sociala medier läs alla Sandras artiklar hos oss. Behöver ni hjälp kontakta Sandra på FeedKit.

Kul att få en stund med dig…
Då får jag säga detsamma. Det ska bli spännande det här…

Sandra berätta lite kort om dig själv, vad arbetar du med och vad brinner du för i ditt jobb
Till att börja med arbetar jag som marknadsansvarig för FeedKit och har hand om allt socialt och digitalt. Allt från Twitter till nyhetsbrev, marknadsstrategier och utbildningar.

Jag har arbetat med marknadsföring i ganska många olika former vilket har lett mig dit jag är idag, det som gör att jag vägrar lämna ämnet är att det hela tiden utvecklas och förändras. Det är omöjligt att lära sig allt och det blir lite av en utmaning att hänga med.

Man kan välja att bli expert och djupdyka i specifika ämnen, men ändå hålla sig uppdaterad på resten. Det är väl egentligen det som gör det så grymt roligt.

Vad är du för en person till vardags, vilka intressen har du och vad upptar din fritid?
Jag är allt från sprudlande energisk till trött. Så en dag för mig efter jobbet kan se väldigt olika ut. Ibland blir det kaffe (mer mjölk än kaffe dock) framför en bra serie, helst science fiction eller fantasy, ibland blir det träning med efterföljande arbete vid datorn.

Jag spelade World of Warcraft i många år vilket tog upp mycket tid, men för tillfället har jag en liten paus.

Jag driver även en ideell förening tillsammans med min familj för hemlösa katter som heter Miss Mjau. Så min fritid är både spretig men fantastiskt varierande vilket fungerar väldigt bra för mig.

Du arbetar på FeedKit med social och digital, kan du berätta lite om företaget och din roll?
Som tidigare nämnt är jag marknadsansvarig och har hand om marknadsföring, egentligen inte enbart digitalt utan även planering, utformning och utvärdering av klassiska tidningsannonser.

Arbetet varierar stort vilket gör det så otroligt roligt. FeedKit AB är baserat i Lund med ett härligt gäng både utvecklare och strateger och verktyget hjälper större företag att hantera alla sina sociala kanaler.

FeedKit släpptes för två år sedan och för varje dag som går inser vi verkligen vilket behov det finns där ute för ett sådant här verktyg.

Digital och sociala medier är i ropet och sociala medier förändras snabbt just nu, kan du berätta om de hetaste trenderna och svårigheterna som står framför oss de närmaste åren?

Video har ju verkligen blivit hett och jag tror att det är helt rätt att haka på den trenden. Där får story telling verkligen visa sin fulla potential. Det blir även så mycket enklare att leverera budskap med en viss livsstil eller inriktning.

Nya sociala plattformar som till exempel Snapchat tror jag också kommer att få ett uppsving i Sverige.

Det jag ser som en stor utmaning är egentligen inte att bli grym på sociala medier utan att mäta effekten av det. Vilka kampanjer har gett bäst utslag, vilka data ska vi mäta, vad har vi för mål och när anser vi att kampanjen varit lyckad?

Idag är det många som bedriver digitala kampanjer men de glömmer helt att planera hur den ska utvärderas och mätas. Sen är givetvis problemet att det finns så mycket data och att det kan vara svårt att veta vilken data som finns att tillgå. Men jag tror vi måste bli bättre på detta överlag.

Kan du ge fem enkla heta tips hur man blir bättre på att jobba digitalt, framförallt via social media

1 – Självklart måste man samla allt på ett ställe. Som att samla allt i ett verktyg. Att sitta och göra allt manuellt på respektive social plattform håller inte. Tid har vi sällan gott om.

2 – Man måste hålla sig uppdaterad. Följa bloggar och nyheter är bra, det brukar jag göra när jag dricker mitt morgonkaffe på kontoret.

3 – Titta på hur konkurrenterna gör. Man kan lära sig otroligt mycket av dem. Vilka inlägg har de fått bra respons på? När publicerar konkurrenterna sina budskap?

4 – Mycket kan man läsa sig till, men jag tror nyckeln till framgång också ligger mycket i att våga testa sig fram.

5 – En förutsättning är ju att man vet hur de olika sociala plattformarna fungerar. Vilken målgrupp som finns där, ton/känsla på snacket och så vidare. Jag tror det är viktigt att man ”lekt” runt lite och fått sig en uppfattning innan man ger sig ut med företaget.

Är det något annat du vill tillägga?
Inte mer än att jag hoppas på en varm sommar. Det är precis vad alla behöver just nu. Tur att alla sociala plattformar har appar så att jag kan vara digital även från solstolen eller poolkanten.

Jag kan helt enkelt inte bara låta den digitala världen vara, både på gott och ont.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Vad ger ett hackathon?