Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Tre starka skäl varför Facebook Instant Articles är början på slutet för mediebolagen

En stor del av världens befolkning spenderar mer tid på Facebook än vad de gör sammantaget på alla mediekanaler i stort.

Det finns många mediekanaler i världen och inte ens om man samlar dem kommer de totalt i närheten av kraften bakom Facebook med deras tid och engagemang med alla människor.

Därför låter Facebook Instant Articles som en alldeles lysande idé för medieaktörer som nu får komma in i Facebooks heliga rum.

Med Facebook Instant Articles kan du nu skapa snabba interaktiva artiklar direkt på Facebook.

Läs mer här: Med Instant Articles ska Facebook bli publicist

Lägger man därtill alla spännande tjänster som de utvecklar och lanserar på löpande band känns Facebook som en övermäktig konkurrent. Utvecklingstakten är mist sagt stor och mäktig. Vem vill inte vara med på detta?

Man kan lika gärna leva efter devisen ”if you can’t beat them join them”.

Men detta är början på slutet för alla medieaktörer som bestämmer sig för att satsa fullt ut på att publicera sina artiklar på Facebook.

Här kommer tre starka argument varför medieaktörerna bör avstå att ingå i samarbetet.

1 Du ger upp relationen med dina läsare till Facebook. Nu säger vissa att detta har ju redan skett och jag är till viss mån benägen att hålla med.

Vad spelar det för roll kan många tycka som inte jobbar i mediebranschen. Bara människor läser dina nyheter har du lyckats med ditt arbete och slaget är vunnet, eller? Svaret på detta är ett stort NEJ, jag skall utveckla detta med mina nästa två argument.

2 Genom förlorad direkttrafik tappar du prenumerationsintäkter. Prenumerationssintäkterna står för ungefär hälften (i vissa fall mer, i vissa fall mindre). Dessa skall finansiera redaktionens arbete. Utan intäkter finns ingen redaktion och då blir det inga nyheter.

Därför är det viktigt för alla medieaktörer att behålla och utveckla direkttrafiken till sina siter så att man kan skapa en bättre relation samt skapa nya spännande digitala tjänster till användarna.

3 Om man tappar direkttrafik förlorar man även annonsintäkter. Nu säger ni kanske att med Facebook Instant Articles är fördelningsnyckeln 70/30 och publicisterna får den största andelendelen om FB säljer och om publicisterna själva säljer annonserna får de 100 procent.

Det borde väl bli ett plus ett att man får annonsintäkter både från Facebook och sin trafik till den egna siten. Frågan är om man går till publicistens hemsida om man redan har läst nyheten, varför skulle man läsa det en gång till när man redan fick ta del av det på FB.

Förlorar man trafik på siten tappar man möjligheten att sälja annonser, vilket är den andra viktiga intäktskällan för alla medieaktörer. Dessutom tappar man då relationen med läsarna/tittarna till Facebook med denna affärsmodell vilket försvårar att skapa nya tjänster till sina läsare/tittare då de är på Facebook istället för att besöka deras site.

Återigen ingen trafik, inga läsarintäkter eller annonsintäkter, inga pengar till redaktionen, inga nyheter. Det är helt enkelt början på slutet, jag tror att ni fattar poängen.

De medieaktörer som idag har största andelen läsare som kommer via direkttrafik sitter ganska tryggt, de bör satsa ännu hårdare på sökoptimering samt på att skapa egna tjänster som skapar en direkt relation och lojalitet med läsarna/tittarna.

Läs om problematiken med att förlita sig på trafik från Facebook: Se upp alla ni som knarkar Facebook – det kommer att bli mycket dyrare och svårare att få din fix

Men de som idag förlitar sig till stor del på trafik från Facebook sitter pyrt till och får finna sig i alla förändringar som sker kontinuerligt. Det börjar exempelvis bli nästintill omöjligt att skapa organisk trafik idag och de lägger ut sina nyheter på Facebook (gratis) för att sedan köpa räckvidd genom att ‘boosta’ sina inlägg.

Ja ni hör hur galet det låter. Kan Facebook Instant Articles göra livet bättre för mediekanalerna? Jag skulle inte tro det.

Vi får se hur det går då ingen sitter på facit. Redan idag har flera stora medieaktörer gått in i samarbetet med öppna armar. Men jag tror fortfarande på att ”All Bussiness Is Local” detta gäller även lilla Stockholm. Så, alla svenska mediehus samla er i koncernen och skapa smarta korsmediala tjänster med Nyheter, Pop- och Fackpress, TV, Radio, Böcker eller annat innehåll som ni har och korsbefrukta dem för att skapa smarta lokala tjänster till användarna.

Facebook må ha sprungit ifatt er just nu, men slaget är inte vunnet. Svenska medieaktörer producerar fortfarande väldigt mycket bra saker och de har en stark relation till sina konsumenter.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>