Keymetrics

Expressen ska rocka i Snapchat och WhatsApp

Expressen har superfokus på att nå yngre målgrupper och ett sätt att nå dem är att helt enkelt förflytta innehållet till kanalerna där de faktiskt är. Vad är det man säger – om inte Millennials kommer till berget så får berget komma till alla Millennials.

”Satsningen är en del av vår utveckling i våra digitala kanaler. Vi har sett att messengertjänster är stort och växer snabbt, därför vill vi anpassa oss och finnas på de plattformarna”, säger Johanna Odlander, editionschef för sociala medier på Expressen, till Dagens Media.

Läs också: Millenials kommer i flera lager

I WhatsApp ska man kunna följa Expressens profil och ta del av nyheterna. Först ut är kategorierna Nyheter, Sport, Nöje och Opinion. På Snapchat kommer Expressens egna redaktörer att publicera nyheter i Sportexpressen, Omtalat.nu, Nöje, Gamefeed och Paradiset.

Nu kanske det inte räcker att bara flytta berget utan att man också måste skriva och presentera innehållet på ett sätt som attraherar den yngre publiken. Till sin hjälp har därför Expressen samlat ett ungdomligt gäng med Johanna Odlander i spetsen. Johanna är för övrigt dotter till Christina Jutterström, tidigare SVT-chefen och Rapports förste nyhetsankare Ingemar Odlander.

Läs också: Allt vi skrivit om Millennials

Om du vill testa Expressen i Whatsapp ska du göra följande:
– Börja med att lägga till numret 0736337952 till dina kontakter i WhatsApp.
– Därefter skickar du ett meddelande till numret med namnet på den kanal du vill prenumerera på.
– Kanalerna som finns är NYHETER, SPORT, NÖJE samt OPINION. Så om du vill prenumerera på sportnyheter skickar du meddelandet SPORT till numret.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Vi gjorde det! Över 4 000 prenumeranter av vårt nyhetsbrev