Keymetrics

Digitalisering och konsten att skriva

Det här är den andra artikeln med Jack Hansen, pappan till Reklambibeln. Den här gången pratar vi med Jack om hans kunskaper om digitalisering och konsten att skriva.

Jack Hansen är copywriter och författare som bland annat arbetat för DNG, Otto Stockholm BBDO och Satellit. Han är utbildad journalist, jobbat som projektledare samt medielärare och bor för nuvarande i Berlin. 

Läs också:  Samtal med pappan till ”Reklambibeln”

Den nya generationen vill konsumera information via bild och film. Vad betyder det för en professionell copywriter?

Jack Hansen 2014 Sverige Copywriter (1)Det betyder att yrket förändras och så småningom försvinner, för precis som med fotografering så är alla copywriters idag. Alla kan fotografera, alla kan skriva och alla kan publicera. Sociala medier har gjort copyyrket till en fråga om allmänbildning, snabbhet och bra smak. Tajming för ett budskap är idag viktigare för resultatet än formuleringen. Och alla tror sig kunna det.

De senaste frilansjobben jag gjort som copywriter åt egna kunder har alla resulterat i att kunderna själva tyckt att detta hade de kunnat skriva själva. Hur bra och briljant jag än formulerat mig. Jag tror att många frilansare och copywriters på byråerna som läser detta känner igen den frustrationen när man upptäcker att ett grundligt copywriterarbete numera jämställs med något som kunde slängts ihop på ett par minuter av vice-vd:n.

Vilka krav borde vi ställa på en copywriter som ska anlitas för att skriva på webben?

Fyra krav: Skriv som en journalist på Metro, sno inget från någon annan, lär dig att sätta en smart rubrik med känsla, och sluta att särskriva.

Tycker du att kunskapen om grundläggande SEO är vanligt förekommande bland copywriters?

Nej. Men vad är SEO egentligen idag och vad är det värt? Google ändrar sina regler så ofta nuförtiden att den enda sökmotorpositioneringen man behöver tänka på är att skriva ofta, mycket, initierat och med helt eget material och egna ord. SEO är ännu enklare än att fotografera. Det är bara att leverera text och content så sker det förflyttningar i sökresultaten. Varje sekund, dygnet runt ändras allt live hos Google. Idén med SEO byggde på att man kunde manipulera eller påverka Googles beslut och val, men allt det hör nu till historien. Nu snarare straffas man av sökspindlarna och den heliga hemliga algoritmen om man leker SEO-expert. Nej, nu gäller enbart: Gör ditt bästa, skriv utan stavfel och brinn för det du skriver och håll tummarna för att Google ska gilla dig. Det är SEO år 2015.

Vad kan 140 tecken lära en copywriter?

Att de som alltid hävdat att reklamtexter ska vara korta för att bli lästa fick rätt.

Kan du ge oss dina fem bästa tips till en text som fungerar på webben?

  1. Text på internet fungerar effektivast ihop med en bild, så ingen copytext utan bild numera alltså. Bilden gör att texten blir mer läst, det bara är så. Acceptera.
  2. Korta meningar, korta texter, kort rubrik.
  3. Den måste ha ett syfte, en idé och en egen vilja att leda fram till något, texten ska konvertera läsaren; åsiktsmässigt eller genom att få hen att agera med ett klick eller köp. Sista A:et i AIDA med andra ord, där ska fokus vara.
  4. Tjata inte, tvinga inte, skryt inte, peppa inte, be inte om klick eller köp, ingen bryr sig om att vara snäll mot ditt mål med texten, alla vill fortfarande bli förförda men utan att veta om det. Det vill säga: Övertyga – inte övertala.
  5. Testa texten och ha flera texter för samma text!

Idag 2015 har man inte en enda text utan flera som man både väljer mellan och byter mellan, tills man hittar den text som konverterar bäst. Det kan betyda att det är olika texter beroende på vem som läser den, när den läses och var den läses. Jag skulle vilja säga att denna automatiserade personlighets- och relevansanpassning av copytexter på webben är den nya tidens SEO.

Ödmjukaste tack Jack för att du ville ställa upp på en intervjun och dela med dig av din kunskap till alla Dagensanalys läsare! Och till er som fortfarande inte fick tag på ”Reklambibeln”: Jack är just nu aktuell med en ny bok för e- handlare: ”Konsten att starta, driva och lyckas med en internetbutik”.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Varumärken måste våga mer och tänka som pirater