Keymetrics

Viktiga tips till nästa redesign av din webbplats

”Är det dags igen?” säger chefen när du på ledningsmötet lägger fram förslag på att fräscha upp och modernisera företagets digitala hjärta – webbplatsen.

Tillsammans tittar ni på inspirationslänkar, väljer något som känns bra, tar in en byrå och sedan använder ni er av copy&paste för att flytta gammalt innehåll till nya sajten. Ja, du läste det själv –  ”gammalt innehåll till nya sajten”. Tro mig det händer oftare än du anar att man tar det gamla och bara snyggar till det.

Om du är ny i tjänsten och vill kolla upp hur webbplatsen såg ut innan du kom in i bilden kan du besöka Wayback Machine.

Här följer några handfasta tips och frågor om hur du kan göra er redesign bättre.

1. Inventering

Flytta inte bara på grejerna med copy&paste, men släng inte heller i onödan. Om du inte är än bekant med Frog så är det nu du ska testa verktyget. Screaming Frog är ett bra verktyg för att få överblick av den kod som används på webbplatsen. Har ni duplicerade titlar, rubriker och meta-beskrivningar kommer Frog visa det klart och tydligt.

Hur ser det ut om du analyserar meta utifrån företags affärsidé och planerade mål? Berättar ni det ni vill berätta? Märk de som får högsta poäng. Jämför med dina rapporter från Google Analytics. Hur ligger dina valda favoriter till? Hittar besökarna de sidor som är superviktiga för företaget? Landar de på sidor ni vill att de ska landa på? Kombinera allt ovan med att kolla hur snabbt er webbplats laddas. Vad säger Frogen? Vilka sidor väger för mycket och varför?

2. Kundundersökning

Nej, du ska inte börja planera för en ny webbplats i konferensrummet med din chef. Det är inte för hans skull som den nya webbplatsen ska göras om. Vad säger statistiken över de mest sökta orden på er nuvarande webbsajt? Google Tools? Testa även Crazy Egg.

Om du inte har gjort det innan bör du skapa en lista över referenskunder och be dem om ett omdöme. Din fråga engagerar dina under och fördjupar relation med dem på en och samma gång. Inte säkert att dina kunder uppskattar en total makeover på en gång.

En idé är att ställa en fråga om er webbplats i den Linkedin-grupp där du är mest aktiv.

3. Medarbetarens tankar och funderingar

Se inledningen till tips två och ta ett snack med ”golvet”. Vad skulle era säljare uppskatta? Vad säger personen i receptionen? Är de stolta över hur ni presenteras idag? Skulle de kunna tänka sig att ta mer plats och exempelvis text- eller bildblogga? Vad stör de sig mest på?

4. Struktur med responsiva mål

Nej, det är inte alls sant att ni behöver ha både information för aktieägare och recept för sommarens grillning på en och samma webbplats. Less is more och presenteras bäst på mobila enheter. Vill du att jag bokar företagscatering hos er? Ta mig ditt snabbt, även om jag vill boka det när jag står i kassakö. Vad rekommenderar Google?

5. Sociala nätverk

Det är visserligen ett redesignprojekt du jobbar med men webbplatsen är inte i ett silo. Du vill att besökare ska interagera med er. Gör det superenkelt för dem att interagera genom att implementera  sociala inloggningar. Då ökar du markant möjligheten att bygga en dialog på er webbplats med era besökare.

Glöm inte att besökaren även vill dela ert innehåll i de sociala nätverk där hen är aktiv. Planera att implementera sociala delningsfunktioner till de mest använda nätverken. Ett bra verktyg är AddThis. Varför inte fråga dina referenskunder vilka sociala nätverk de använder så att du får reda på vilka som är kritiska att ta med.

Visst skulle det vara smidigt att synkronisera bildflöden från Instragram direkt på den nya webbplatsen.

Glöm inte att använda Google Analytics för att undersöka från vilka sociala nätverk ni får flest besökare.

6. Formatet på ert innehåll

Den svåra frågan är att bestämma hur vill ni berätta om er och i vilket format ni vill göra det. Kanske tidigare pdf:er skulle passa bättre som en infograf eller varför inte som videoklipp. Har ni tänkt på att göra en podcast?

När du tagit dig igenom punkter 1 till 6 återstår det roliga – att välja projektledare. Det är personen som ska ta er igenom all utveckling inom ramen för den budget och tidsplan ni har.

När du valt projektledare tar du punkterna 1 till 6 en gång till, fast denna gång med en marknadskoordinator.

Tänk på att skapandeprocessen kan vara tidsbestämd men processen att optimera och underhålla er webbplats är evig.

Läs också: Ny sajt på gång? Här är utmaningarna du måste tackla

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Meddelandeappen Kik köps upp