Keymetrics

”Vi är helt säkra på att branschen står inför en stor omvandling”

Jag träffade Johan Tydén för cirka 10 år sedan.  Jag och några kollegor hade startat företag och vi behövde juridisk hjälp med företagsbyggandet och lansering av nya tjänster. Som en relativt fattig startup prisförhandlade vi hårt de tjänster vi behövde, vi bytte tjänst mot tjänst. Men när det kom till juristtjänster var det tvärstopp.

Juristerna förblev både dyra och svårtillgängliga. Tills det att jag träffade Johan som gärna “hängde i vår miljö”, bland mobila startup-företag. Han förstod dilemmat och kom upp med innovativa lösningar, tips och råd.

Mycket tid har passerat sen dess. Entreprenörsföretagen är flera, riskkapitalet mer tillgängligt, innovation är trendigt, men har det hänt något på juristfronten? Jo då, jag träffade Johan på ett startup-mingel, som de själva stod värd för, och passade på att ställa några frågor.

Kul att ni startat en ny byrå som jobbar på lite annorlunda sätt än de vanliga juristbyråerna. Vad är det som skiljer er från de traditionella byråerna?

Synch tillhandahåller bland annat juridisk support digital, ”WeSynch”, via en digital plattform till abonnemangspriser.Vi har genomgående en transparent prissättning, dvs i många projekt fast pris och i andra en tight återrapportering av kostnader-

Vi är inte en partnerstyrd verksamhet utan har en normal företagsstruktur med en VD med VDs befogenhet och tydliga ansvarsområden för försäljning/marknadsföring, tjänsteområdet “WeSynch” och så vidare.

Är ni först i Sverige med ert koncept?

Ja det är vi definitivt. Vissa delar av detta kan erbjudas av någon advokatbyrå och andra leverantörer av juridisk rådgivning men det finns inte någon som har hela detta utbud, den här nya strukturen i kombination med hög kompetent juridisk rådgivning i övrigt.

Vad säger de andra byråerna att ni bryter väl etablerade normer?

Det kan nog finnas både nyfikenhet, oro och misstro, skulle jag tro. Det är få som diskuterar detta öppet med oss, men för oss är det självklart det viktigaste att våra kunder gillar det!

Kan man säga att även ”jurist-branschen” håller på att bli disruptiv?

Disruptiv är kanske ett för starkt ord och inte odelat positivt, men om man ser det som att det kommer att ske en snabb vidareutveckling, så är svaret ja. Det förvånande är att många i branschen ännu inte har insett det, men vi är helt säkra på att branschen står inför en stor omvandling, vilket man redan kan se i andra länder, och att det kommer att ske snabbare än alla tror. Vi ser självklart att det är en stor fördel att vara med tidigt i den processen med ambition att vara ledande i denna utveckling!

Om man är ett startup-bolag som inte har högar med pengar, har man alltså råd att anlita er?

Absolut, av två skäl, nämligen att tjänster så som WeSynch, de digitala, är tillgängliga till en låg kostnad.  Annan typ av rådgivning kan vi ofta fastprissätta, vilket innebär att kunden har ett bra underlag för att ta ett aktivt beslut om att anlita Synch.

Med detta sagt så ska det påpekas att vi INTE är en lågkostnadsbyrå utan en högkvalitativ byrå med transparent prissättning, vilket jag också tror är viktigt. Även för startups är det viktigt med hög kvalité på tjänsterna! Det kan bli oerhört dyrt i slutändan om man köper billiga lågkvalitets-tjänster!

Vad var det som fick dig att ta det här steget, från att vara partner i en stor, etablerad byrå till att starta på nytt?

Vi såg att det fanns en oerhört intressant del av marknaden, exempelvis startups som var svår att adressera utifrån en storbyrå, men som vi tycker dels är jätteintressant och kul att arbeta med. De har ett stort behov av kvalificerat support. Samtidigt tror vi förstås att det blir en långsiktigt bra affär för Synch!

En sådan chans kan man inte missa!

Hur många anställda är ni idag?

Vi är 22 anställda, varav 18 jurister!

Tack snälla Johan för din tid. Ni kör ju en del bra tillställningar på kontoret, om man vill komma på dem, var hittar man information?

Man kan gå in på vår web, eller så skickar man e-post och ber om att få bli uppsatt på vår utskickslista.

På bilden ser du Charlotta Emtefall och Johan Tydén på kontoret.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Nomineringar till Sveriges bästa webbplatser