Keymetrics

Därför ska du lära dig det mesta om e-handelsjuridik

E-handel med varor i Sverige omsatte 42, 9 miljarder kronor år 2014 och stod därmed för 6, 4 procent av den totala omsättningen inom svensk detaljhandel. Det gäller att ha koll på juridiken för att inte hamna i e-handelsfällan. Agnes Andersson från Setterwalls Advokatbyrå svarade på våra frågor om e-handel och juridik.

Det finns inga tendenser som visar att utvecklingen kommer att stagnera inom närmaste framtid. Allt fler mindre och större aktörer tar sig in på e-marknaden och det är viktigt att känna till vilka lagar och riktlinjer som gäller vid försäljning på nätet. I flera olika lagar finns krav om vilken typ av information som ska finnas i en webbutik och krav på beställningsprocessen. Den 13 juni 2014 trädde även en ny Distansavtalslag i kraft som 3816.html” target=”_blank”>oroade en del svenska e- handlare.

Hur väl känner e- handlare till de senaste förändringarna?

Jag bokade ett möte med Agnes Andersson Hammarstrand för att ta reda på mer fakta om e- handelsjuridikens värld.
Agnes_AnderssonAgnes Andersson Hammarstrand jobbar på Setterwalls Advokatbyrå sedan januari 2007 och är känd inom onlinevärlden som @IT_advokaten och som en föreläsare som ofta delar med sig av sina kunskaper, på bland annat olika typ av konferenser och seminarier .

Hur länge har du arbetat med IT och e- handels relaterade frågor?

I cirka nio år.

Varför ska man överhuvudtaget bry sig om e-handelsjuridik? Räcker det inte att bara köpa en e- handel lösning? Måste e-handlare utbilda sig på egen hand?

En site som följer de regler som gäller ser mer professionell ut och hjälper kunderna. Det leder ofta till mer försäljning. Genom att följa reglerna slipper e-handlare problem med myndigheter och risk för böter och förelägganden. Tidigare hände inte så mycket om du inte följde reglerna, men nu börjar myndigheter och domstolar ta i med hårdhandskarna. Senaste åren har vi sett flera böter och viten i miljonklassen.
Genom att ha koll på varumärkerätt, regler kring betalningar, avtal och moms kan du minska risker men också i många fall spara pengar.

Vilka är de tre lagar som en e-handlare definitivt borde vara bekant med?

E-handelslagen, personuppgiftslagen och Distansavtalslagen. Den sista gäller dock bara om du säljer till konsument, de andra gäller även B2B.

Viktigt dock att tänka på att det inte bara är dessa lagar som berör en e-handlare. Jag hör ofta att e-handlare tror att e-handelsjuridik bara handlar om Distansavtalslagen.

När borde e-handlare vända sig till en advokat för att veta mer om vilka regler som gäller? Är det bara de stora som har råd med er? 

Nej, det är inte bara de stora som har råd med oss, men däremot kanske inte ett litet företag har råd att ta hjälp med allt. Vi hjälper mindre företag prioritera vad som är viktigast att ta hjälp med.

I juni 2014 trädde i kraft en del viktiga ändringar. Vilka är de tre mest akuta att ta hänsyn till?

  1. Reglerna om ångerrätt ändrades på flera sätt, bland annat så att regeln om att en vara behöver vara i ”väsentligen oförändrat skick” togs bort. Informationen om ångerrätt på e-handelssiter måste därför ändras. Är texten om ångerrätt inte helt juridiska korrekt (t.ex. för att någon information saknas, vilket är vanligt) så gäller ångerrätten ett helt år.
  2. För de flesta företag krävs flera förändringar i beställningsprocesen. Låt mig ge ett exempel. För att en konsument ska vara bunden av en beställning krävs att det väldigt tydligt framgår att beställningen medför en skyldighet att betala.
  3. Om ni inte väldigt tydligt informerat om att konsumenten ska stå returfrakten så får ni som företag betala denna om konsumenten vill utöva sin ångerrätt.

Tack Agnes för idag, vi hörs igen snart där du guidar oss mer inom område: ”Den nya EU- lagstiftningen och hantering av kunddata”.

Läs även: ”Den nya EU- lagstiftningen och hantering av kunddata”.

Artikel ingår i serie Internetjuridik

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebook vill öka engagemanget i annonser genom att göra dem interaktiva