Keymetrics

Kommer framtidens journalistik att distribueras via sociala medier?

I dagens mobila samhälle, är alla uppkopplade på nätet dygnet runt och året om med sin smartphone via kanaler som Facebook, Twitter och LinkedIn.  Man väljer även vilka personer och grupper man vill följa för att hålla sig uppdaterad om de senaste nyheterna.

Har man dessutom ett stort nätverk med personer som delar samma intresse säkerställer man att man hela tiden har koll på alla nyheter som publiceras i hela världen. Nyheterna finns alltid tillgängliga i din display så snart de publiceras, oavsett vilken mediekanal som skriver om nyheten, eftersom ditt nätverk aggregerar informationen.

Detta ställer stora krav på medieaktörerna om nu läsarna istället väljer att först få sin information via sina sociala nätverk istället för att först gå in på Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, Di, CNN eller vilken  kanal man nu väljer att följa. Om läsarna istället börjar tillförlita sig på att man alltid får de senaste nyheterna först via sitt sociala nätverk, riskerar de medier som inte finns på sociala medier att tappa en stor andel läsare.

Om det är så att allt fler i framtiden väljer att följa nyhetsflödet via sociala medier innebär detta att alla medieaktörer måste alliera sig med sociala influencers som har ett stort nätverk inom det område man är verksam i för att få spridning av sitt innehåll i rätt målgrupp.

Dessa personer kan i framtiden vara en mycket viktig distributionskanal för alla medier om förtroendet skiftar från att man alltid får rätt nyheter först från medieaktörer, till att man alltid får de senaste nyheterna från personer med ett stort inflytande och förtroende på sociala medier.

Kan sociala medier vara framtidens distributionskanal i en digital framtid utan tryckta tidningar som delas ut i var mans brevlåda, vad tror du? Kommentera gärna på @dagensanalys eller till mig på @mackhe

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Sveriges Annonsörer säljer KIA index – vill istället bli kravställare