Keymetrics

Jakten på likes och följare

Jag har kommit på mig själv många gånger med att tänka hur jag skaffar fler följare, varför min bild med högsta kvalité inte fått mer än 100 likes eller när jag ställt en fråga och inte fått mer än ett svar. Då känner jag mig ibland misslyckad och dålig. Varför?

Normalt sett brukar jag enbart skriva om saker inriktat på marknadsföring för företag, men det här ämnet är för intressant för att ignorera. Innehållet kan däremot utan problem appliceras även för företagare. Jag som privatperson har snart 2 000 följare på Instagram och 1100 följare på Twitter och bland dessa förväntar man sig ändå lite respons, men ibland uteblir responsen och jag frågar mig själv direkt vad jag gjort för fel.

Andra tanken blir – spelar det någon roll? Alla bilder och tweets kan inte alltid få mer uppmärksamhet än den förra, och att folk avföljer behöver ju inte vara riktat mot mig personligen. Idag blir jag irriterad över att många kör ”follow for follow” men avföljer efter några dagar om man inte följt tillbaka, det är inget snyggt sätt att jaga följare på. Man vill ju bli uppskattad för att folk tycker att man bedriver en bra digital kommunikation.

Men precis som företagens marknadsföring slåss vi om utrymmet och uppmärksamheten. Idag måste man nästan nischa sig för att bli intressant, vanligt ”vardagslyx” eller ”följ mitt vanliga liv” är inte längre speciellt intressant för det är så många som kommunicerar precis så. Man kan se att personer som inriktar sig på ett specifikt mode, livsstil, mat eller problemämne oftast får mer uppmärksamhet.

För att lära sig vad som genererar likes och följare så är bästa sättet att studera andra. Titta på konton som har många följare och också hög aktivitet på sina bilder (annars är risken att de köpt sina följare), detta gäller såväl privatpersoner som företag. Studera hur bilderna ser ut, filter eller inte filter, bilder på människor eller landskap samt ta reda på vilka hashtags som är heta inom det du själv skriver om (tex genom Iconosquare). Testa sedan olika varianter och följ upp. Det är både roligt, lärorikt och inspirerande.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Två ägg diskuterar: Kakor är inte detsamma som räckvidd