Keymetrics

Har du tid att äta ägg i påsk?

Långfredagen ska ju präglas av få aktiviteter och tid för eftertanke, och även om det ju verkligen finns en större mening med påsken än e-handel, så kan man ju som e-handlare aldrig riktigt släppa tankarna på sin butik och sina kunder. Så tankarna denna morgon har fått vandra fritt kring första kvartalet 2015, och vad som skett kring e-handelsutvecklingen i Sverige.

Och det som slog mig är att det har varit fullt med e-handelsrelaterade konferenser under första kvartalet, vilket ju är otroligt kul då det är ett tecken på att branschen mår bra och att intresset för att lära nytt och växa är på topp.

Jag hade förmånen att få gå på tre av konferenserna: D-Congress i Göteborg, och Webbdagarna och E-commerce 2015 i Stockholm.

Om konferenserna var bra? Ja, faktiskt över förväntan alla tre.

D-Congress var helt e-handelsfokuserad med bra uppdelning på olika scener, och en bra och relevant samling utställare; Webbdagarna var mest professionell av konferenserna, med fantastiska keynote-talare och spännande innovativa företag som Fyndiq, Tictail, och Urb-it på scen; E-commerce 2015 var också bra, om än väldigt traditionell, mer en mässa med talare i olika hörn av lokalen, men intresset och engagemanget var stort, och denna konferens var kostnadsfri så det var många studenter och småföretagare bland besökarna.

Jag hade själv fått en talartid på ”E-commerce 2015” och pratade om SEO och Content Marketing på temat ”Bra content ger bra affärer” (relevant, välskrivet innehåll som en viktig parameter för alla e-handlare var även ett återkommande tema på D-Congress och Webbdagarna).

Jag fokuserade föredraget på case från duktiga e-handlare, som verkligen skapar och använder sig av välskrivet innehåll för att ge kunderna ett mervärde – och samtidigt ta en position som auktoritet på sitt område. Så användarna kommer tillbaka om och om igen, oavsett om det resulterar i ett köp varje gång. För det är långsiktiga relationer som skapar lönsamma affärer, inte en ständig jakt på nya kunder.

Några bra exempel på innehållsmarknadsföring från e-handlare som jag lyfte fram var CoolStuff, som är duktiga på att paketera produkter och skapa texter för till exempel jul och mors dag; If och Agria som jobbar med ”så-gör-du-guider” som ”Att köpa valp”; Dammtussen.se som bjuder på husmorstips och kloka råd kring hur du städar bra och effektivt och Ortopediska.se som fångar upp vanliga sökningar som ”Vad är tennisarmbåge?” och ”Vad är schlatter?”.

Jag visade även upp ett exempel på innehåll som vi skapat på Apollo kring båtluffning i Grekland, som blivit mycket populärt bland våra besökare. Om vi säljer båtbiljetter? Nej, men vi länkar besökarna direkt till relevanta båtbolag och vi ger råd och tips inför öluffningen.

Det var många frågor i frågestunden som följde passet – och många bra frågor, kring innehåll och hur man ska planera för bra innehåll, men framför allt kring mobila betalningar, mobilanpassning av sin butik och mobil SEO: ”Vad händer när Google prioriterar mobilvänliga webbplatser”, ”Ska man satsa på en responsiv sajt eller en app” och ”Är en mobilsajt lika bra som en responsiv sajt och vilka är för- och nackdelarna med de olika alternativen”.

Och ska man sammanfatta alla tre konferenserna i en menig och ett tema, så får det bli en travesti på skrönan om betjänten och det fantastiska lokala vita vinet i Montefiascone:
Mobilt! Mobilt!! Mobilt!!!

Mobilanpassning och responsiva lösningar. Googles uppdatering och fokus på mobilvänliga webbplatser. Och inte minst enkla smidiga mobila betalningar, som ofta glöms bort när resten av butiken mobilanpassas.

Jag minns att vi pratade om ”The Year Of Mobile” redan 2001. Men ”The Year Of Mobile” kom liksom aldrig, tog aldrig av. Men plötsligt händer det: nu är ”The Year Of Mobile” här med full kraft.

Och den e-handlare som inte har en mobilvänlig butik med mobilvänlig betalning, eller som åtminstone har en plan för detta som redan är i rullning, har annat att göra i påsk än att äta ägg, sill och lax.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Apple ändrar kurs – dissar hårdvara mot innehåll