Darth Vader som marknadschef?

Väsande sitter din chef och andas över marknadsstrategier och kampanjer. Kanske tittar han upp från skärmen ibland för att kontrollera att alla följer order, men mestadels funderar han över vilken strategi som kommer att göra att företaget tar över världen. Eller ja, helst galaxen. Vader sitter dagligen och längtar efter sin dödsstjärna, den mest avslappnande miljön som finns där allierade kommer och går och lyder hans minsta vink. Men sedan imperiet föll har Vader fått ta en lite annan roll för att tjäna ihop till en ny dödsstjärna och kanske också till en ny ljussabel.

Kollegorna var till en början lite skeptiska, dels för att han andas på tok för högt för att sitta i ett kontorslandskap men många har, inte helt obefogat, lite problem med tillit. Darth Vader hoppas givetvis på att detta kommer att ändras med tiden då han efterhand får visa vad han går för.

Vader har satt ihop en digital plan, man kan sammanfattningsvis säga att den ser ut som följer:

1. Underskatta aldrig ”the force”. Här figurerar Vader i exklusiva intervjuer där han berättar om att man ska gå på magkänslan. Likväl demonstreras de fysiska knepen som tex ”force choke” som är väldigt användbart i förhandlingar. Stor kampanj med bra spridning på YouTube är målet. Tanken är egentligen inte att sälja utan mer att bygga upp företagets varumärken.

2. Nyhetsbrev och blogginlägg om ”Join us or die” med starkt fokus på vad som händer om man inte blir kund. Detta kan man helt enkelt se som en enkel men effektiv värvningskampanj.

3. Merförsäljning, merförsäljning, merförsäljning. Detta sker via telefon och manuset kan variera lite men viktigt är att alltid inleda med tung andning. Säljarna är redan under utbildning och marknad och sälj har ett mycket tätt samarbete framför sig.

4. Sociala medier. Allt ovan kommer att spridas till olika kanaler, framför allt Twitter där Vader har många vänner. Antalet retweets beräknas explodera, men inte helt utan lite utpressning. För den personliga touchen kommer Vader att stå som modell – dels i gröna miljöer för att påvisa miljömedvetenhet men även lite mer avslappnat med en kopp kaffe i handen tillsammans med ”avslappnade” kolleger i arbete.

Hur företagets strategi kommer att lyckas återstår att se, men med Vader som marknadschef kan väl inget gå fel.
Vad företaget egentligen säljer vet ingen.

Bildkälla: https://www.flickr.com/photos/jdhancock/3618602355/