Keymetrics

”e-handeln i mobilen fullkomligen exploderar”

Var tredje svensk handlar idag via sin mobil vilket är en otroligt stark utveckling för den mobila e-handeln. De e-handlare – eller medier – som inte har vassa mobila lösningar kommer att tappa trafik till dem som har anpassat sina tjänster med ett logiskt och intuitivt mobilflöde för användarna.

I Mediavisions senaste rapport – där de följer mobilutvecklingen i Sverige – kan man se att utvecklingen av handeln via mobilen har gått från 13 procent i början av 2013 till 33 procent i slutet av 2014, utvecklingen av den mobila plånboken går just nu i rasande fart.

Detta innebär att e-handeln via mobilen har ökat med 250 procent på knappt två år, denna utveckling kommer troligtvis att fortsätta under året och e-handeln via mobilen passerar då 5o procent under 2015

Läs pressmeddelande från Mediavision nedan:

Allt fler svenskar använder mobilen för att utföra betalningar. Var tredje svensk smartphoneinnehavare uppges använda mobila betaltjänster som Pay Pal, Swish eller Wy Wallet. Nu har också Apple och Facebook lanserat liknande tjänster internationellt. Det här gör sannolikt att kampen om våra digitala plånböcker hårdnar ytterligare.

Cirka 30 procent av alla svenskar med smartphone uppgav i slutet av 2014 att de använder en betaltjänst i mobilen. Det visar på en mycket snabb tillväxt under förra året med dubbelt så många användare vid slutet av 2014 jämfört med slutet av 2013.

I Sverige har tillväxten i hög grad drivits av svenska tjänster som Swish och Wy Wallet, men framöver väntas konkurrensen hårdna – inte minst från stora, internationella aktörer. Under hösten lanserades Apple Pay under uppmärksammade former i USA, med 1 miljon aktiverade kreditkort redan efter tre dagar.

Förra veckan meddelade dessutom Facebook att det framöver ska vara möjligt för amerikanska användare att koppla sina betalkort till Messenger och föra över pengar till vänner via chattjänsten. Om och när dessa tjänster lanseras i Sverige är osäkert, men klart är att kampen om svenskarnas digitala plånböcker bara börjat.

– Det ökade nyttjandet vittnar om att konsumenterna idag litar på betaltjänsterna i mobilen. Vi är vana att köpa både tjänster och produkter via internet och förlitar oss också på att säkerhetssystemen fungerar. Lanseringen av bankernas gratistjänst för mobila betalningar har naturligtvis drivit på utvecklingen. Mycket talar för att aktörer som Apple och Facebook kommer driva både utveckling och konkurrens ett steg till säger Natalia Borelius, analytiker på Mediavision.

Mobila betaltjänster

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Har Google och Microsoft samma tjej på förstasidan?