Keymetrics

Tictail tuffar på mot 100.000 butiker

Jag har länge fascinerats av Tictail och deras geniala idé att ta bort all friktion kring e-handel och erbjuda en bra, responsiv webbutik gratis. Eller åtminstone helt utan fasta kostnader.

Att det sedan endast tar en dag att komma igång med Tictail är ju heller inget minus.

För att få veta mer om hur det går för Tictail och om deras planer och fokus framöver har jag ställt några frågor till Carl Waldekranz, CEO för e-handelsplattformen som startade sin verksamhet 2012.

Hur många butiker har ni live just nu, och hur är de fördelade på olika marknader och språk?

– Vi har mer än 70.000 butiker i 140 länder med en koncentration mot Sverige, England, Frankrike, Tyskland och USA.

Hur många procent av butikerna skulle ni säga också är aktiva?

– Det är olika från månad till månad. Många av våra butiker har flera hundra köp i veckan, medan vissa bara säljer ett par gånger om året. Det har på sistone blivit väldigt populärt att ha pop up-butiker på Tictail också, en trend som bland annat McDonalds, Lufthansa och Cheap Monday hoppat på – det är butiker som ofta säljer väldigt mycket under en kort tid. Jag är stolt över att ha varit med och skapat en plattform som möjliggör en så varierad användning.

Har ni planer för att lansera mer språkstöd? Vilka språk och när i tiden?

– Ja, absolut, det är något vi satsar väldigt mycket på just nu. Inom ett år vill jag att Tictail ska vara ditt lokala alternativ var du än är i världen.

Tictail-lösningen idag är ju väldigt fokuserad på produkter och produktsidor – har ni även planer på att göra det lättare att lägga upp rena innehållssidor?

– Vi jobbar faktiskt på rikare content för våra butiker just nu.

Ni har ju ett fyrtiotal appar i er App Store – vilka är populärast?

– Custom Domain, Abandoned Carts, Analytics och Currency Changer.

Och vilka nya appar kan vi få se framöver? Fler tjänster som kan hjälpa e-handlare att driva trafik?

– Vårt huvudfokus inom appar just nu är enklare verktyg för att skapa smartare annonsering online.

Tictail är ju i viss mån i en egen nisch, men vilka ser ni som era huvudkonkurrenter?

– Det finns tusentals leverantörer för att skapa en webbshop till ett fast pris varje månad – Tictail är dock den enda lösningen som ger dig ett riskfritt alternativ och som dessutom hjälper dig att sälja. På många sätt är vi mer lika en marknadsplats som till exempel Etsy eller eBay, men vi ger dig större möjligheter att bygga ditt eget varumärke.

Har du några bra exempel på Tictail-butiker som verkligen lyckats?

– En av mina absoluta favoritbutiker är People Products som gör The Transparent Speaker.

Och allra sist: har du något bra råd att ge till den som precis skapat sin Tictail-butik och vill lyckas med sin nya webbshop?

– Satsa på innehållet: bra produktbilder och bra beskrivningar är starten på en lyckad butik online. Ha tålamod och be om feedback från vänner. Vi har på Tictail även samlat en del bra tips och innehåll.

Läs mer om Tictail

Starta en butik på Tictail

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Schemalägg ert innehåll på Instagram via Facebook