Keymetrics

Öka intäkterna – skapa en mobilkampanj på 50 minuter

Mobilföretaget TargetEveryOne lockade på onsdagen ett 30-tal morgonpigga personer, sugna på att lära sig hur lätt det är att skapa framgångsrika mobilkampanjer. Huvudbudskapet var att allt handlar om affärer samt att öka intäkterna med hjälp av mobilen som bärare av budskap.

Seminariet inleddes med en dragning om mobila förutsättningar. Hur konsumenterna använder sina mobiltelefoner, vad de tycker om SMS-reklam, hur de svarar på erbjudanden, att lämna ifrån sig privat information. En nyckelinsikt är att ett SMS, i snitt, öppnas tre minuter efter att det mottagits.

Den praktiska delen, att skapa själva erbjudanden delades upp i tre delar – kontakter, SMS och landningssida. Att det ska finnas en relevans mellan de tre är självklart, men många av tipsen som delades ut var inte lika självklara för den framåtlutande publiken.

”Det snabbaste sättet för många företag att generera återkommande intäkter är att skicka mobila kampanjer till existerande kunder. Vi har kunder som fått första responsen på utskick inom bara sex sekunder,” säger Fredrik Johansson, ansvarig för Online Marketing på bolaget.

Seminariet avslutades med att man  byggde en kampanj som skickades ut till publiken. Allt för att visa hur enkelt det är att skapa och skicka ut en kampanj när man väl gjort sin hemläxa med avseende på segmentering, erbjudande och text.

”Jag kan direkt se flera affärsmöjligheter som hur jag kan nå både kunder och jobbintresserade. Det här ska jag absolut testa. Det ”jackar in” på en kampanj vi planerar just nu,” sa deltagaren Christina Bleiken, grundare och VD på rekryteringsfirman Bleiken.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Vilka är Sveriges bästa på SEO?