Keymetrics

Kommer YouTube att spöa Spotify

YouTube har i dagarna lanserat en ny tjänst YouTube for Artists för att artister skall kunna arbeta ännu bättre med att sprida sin musik på nätet.

YouTube är en optimal kanal för musiker när vill skapa en viral hit, det är svårt att få samma spridning på nätet med exempelvis Spotify.

YouTube for Artists är en ny tjänst riktad till just artister så att de lättare skall kunna dela sin musik och engagera sina fans. Med YouTube for Artists kommer de kunna hantera sina videor och få en bättre överblick – de kommer att kunna se vem som tittar på vad, var deras fans bor, vad de gör och vad de gillar.

Via YouTube for Artists kommer man att kunna skapa nya sätt för annonser i musikvideor, tjänsten erbjuder och visar upp olika idéer för samarbeten och har heta tips hur man skall kunna generera intäkter som en YouTube-partner.

I partnerskapsprogrammet ingår att man får tillgång till YouTube Music Key beta. Denna prenumerationstjänst lanserades i betaform i november förra året, den ger artister möjlighet att spela upp video utan reklam, man kan skapa Spotify-liknande spellistor, man kan även skapa off-line bakgrundsmusik och man får tillgång till Google Play musikbibliotek.

Vi får se hur den nya tjänsten står sig mot Spotify och Apple som med uppköp av Beats också vill växla upp sin närvaro på den digitala musikmarknaden.

Ju fler musiker som använder YouTube för att marknadsföra sina låtar, desto bättre förutsättningar skapar det för dem att kunna leverera bra tjänster till användarna.

Musik Key behöver musiker för att tjänsten skall fungera och med YouTube for Artists får musiker en tjänst som liknar de analystjänster som Spotify erbjuder sina användare, allt för att skapa en bättre helhetslösning för artister och musiker.

YouTube utökar och förbättrar just nu sina tjänster till video bloggare (vloggers) och andra personer som vill dela sitt innehåll i videoform på nätet.

Det ser ut som att musiken är nästa stora satsning för YouTube…

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Vad ger ett hackathon?