Keymetrics

Allt sker snabbare och medarbetarnas krav på access till data bara ökar

RAV Sverige är ett dotterbolag till RAV Norge. Idag är man fyra medarbetare och man räknar med att växa till tio personer under 2015. Bolaget levererar system till dem som på egen hand önskar sammanställa data från olika datakällor samt enkelt kunna göra analyser och visualiseringar.

Bolaget är Sveriges enda Gold Partner till Tableau Software, en programvara för analys och visualisering som Gartner rankar som en ledare inom området ”Business Intelligence and Analytical Platforms”.

RAV Sverige är även återförsäljare av Alteryx, en programvara som gör det enkelt att på egen hand sammanfoga data från många olika källor och göra avancerade statistiska analyser. Baserat på dessa kan datamaterial förädlas och paketeras för att mer effektivt kunna analyseras och visualiseras i Tableau.

Efterfrågan på denna typ lösningar växer snabbt och vi på Dagensanalys.se har därför tagit kontakt med Fredrik Prien som ansvarar för den svenska etableringen.

Fredrik kan du berätta om dig själv och varför du valt att introducera Tableau och Alteryx i Sverige?

Jag har arbetat hela mitt yrkesliv med system för beslutstöd. Bland annat etablerade jag programvarubolaget Cognos på den nordiska marknaden. Jag har även varit chef för Affecto som är marknadens största konsultbolag inom området.

Traditionellt har vi tillsammans med IT-funktionen levererat datalager och rapportlösningar som gjort att data kunnat sammanställas och presenteras med hjälp av rapportsystem som levererat fasta rapporter.

Idag sker allting snabbare, vi har fler datakällor, mer detaljerad information och många IT-kunniga medarbetare med nya behov. Detta ställer krav på ökad tillgång till data samt bättre funktionalitet för att kunna behandla den. Många av dem arbetar idag med Excel eller QlikView, trots att det på marknaden sedan en tid tillbaka, finns betydligt bättre verktyg.

Fram tills nu har ingen på allvar förmedlat vilka möjligheter som finns med de nya verktygen. Vår målsättning är att folk, oavsett teknisk bakgrund, ska kunna undersöka och förstå sin data. Det leder till nya upptäckter och insikter som är avgörande för att kunna fatta beslut som påverkar deras framtid.

Vad är det som är så unikt med dessa två verktyg och hur kan de förbättra vår analytiska förmåga?

I korthet ligger skillnaden helt och hållet i att det är busenkelt, urkul och effektivt. Du kan klara dig helt på egen hand och snabbt åstadkomma snygga resultat.

Det behövs inte längre konsulter som programmerar för att du överhuvudtaget ska få tag på din data. Du har full flexibilitet och kan själv hantera datan. När du kommit fram till något intelligent behöver du inte längre klippa och klistra över till Excel eller PowerPoint för att kunna presentera resultatet.

Det viktigaste med alla typer av verktyg är att de används. Hur kommer ni jobba med att få igång företag och organisationer som har köpt era verktyg?

I det lilla perspektivet där några få användare byter ut Excel eller QlikView mot Tableau behöver man egentligen bara se till att varje enskild individ får rätt stöd för att komma igång. Tillsammans med kunden gör vi en individuell plan för att skapa de förutsättningar som krävs för att varje individ ska bli lyckosam. Någon behöver kanske hjälp med att hitta rätt data, en annan behöver hjälp med att göra mer avancerade analyser.

I det stora perspektivet när vi har en kund som medvetet önskar skapa en lärande organisation med kreativa medarbetare som är delaktiga i affärsutvecklingen, behöver man tänka till. Man måste organisera sig så att användare kan hitta rätt i data-djungeln. Att de kan få användarstöd när de behöver det och inte bara på kursdagen då man får lära sig sitt nya system. Vi hjälper därför våra kunder med att etablera en vision för det nya, en effektiv organisation som stöttar nya sätt att arbeta på, hantera förändringsprocessen, skapa en datastrategi samt utbilda och stötta användarna på helt nya sätt.

Vad anser du med din långa erfarenhet inom beslutsstöd är den absolut viktigaste frågan för att få igång användandet?

I det lilla perspektivet med några få användare är det nästan alltid avgörande att det helt enkelt finns en ”eldsjäl” internt som kan lite mer samt är entusiastisk och villig att hjälpa till.

I det större perspektivet måste det finnas en genuin vilja från ledningen att skapa en lärande organisation där medarbetare ges möjlighet att bidra med insikter och kunskap. Man måste ha förståelse för att det faktiskt går att åstadkomma och lite hjälp på vägen med att organisera verksamheten så att det nya sättet att arbeta verkligen kan genomföras.

Att lära sig programvaran eller få enskilda individer med sig på tåget är inte längre utmaningen.

Vilka företag har ni idag som använder era verktyg?

Vi har bara varit igång några månader, men under den tiden har vi inlett samarbete med bland annat Hemnet, Offerta, Mr Green, Matpriskollen, Comtel och SVT. Det finns även många svenska bolag som tidigare köpt programvaror direkt från Tableau och får support via deras internationella support center. Jag skulle tro att det finns ett 30-tal sådana bolag i Sverige. I Norge har vi åtminstone två stora bolag som tagit ett större grepp och är igång med hundratals användare.

Kan du ge tre snabba tips hur man blir hjälte i organisationen med hjälp av denna typ av verktyg?

För det första ska man inte komplicera saker och ting. Bara kör igång och att ta fram den information som du själv eller andra runt omkring dig saknar mest. Det är inte lika svårt som det varit tidigare.

För det andra, se till att andra som önskar information från dig är delaktiga i arbetet. Det är svårt att sitta ensam på kammaren och få till det exakt på det sätt som någon annan önskar. Först när de själv ser hur enkelt det är att arbeta i verktyget kommer de att kunna ställa rätt krav.

För det tredje, var beredd på att folk runtomkring dig rätt snabbt kommer förstå att du kan åstadkomma underverk som man tidigare bara drömt om. Det finns risk för att du blir flaskhalsen om du inte ser till att andra också kommer igång.

Vad säger Gartner om verktygen?

Tableau
Tableau’s intuitive, visual-based data discovery capabilities have transformed business users’ expectations about what they can discover in data and share without extensive skills or training with a BI platform.”

”Tableau customers report among the highest scores in terms of breadth and ease of use along with high business benefits realized. Gartner inquiries and customer conversations reveal that Tableau users report an enthusiasm for the product as a result of being able to rapidly leverage insights from Tableau that have a significant impact on their business. Customers also report faster-than-average report development times.

Alteryx
Self-service data preparation is a platform strength, with 54% of Alteryx customers using the platform for this purpose. It earned the top product score for this capability. Embedded BI, including embedded advanced analytics, is another platform strength. Recognizing the benefits of this approach, customers have awarded Alteryx the highest scores for market understanding (ease of use, complexity of analysis and breadth of use), with a wide gap to the second-best vendor.”

”Alteryx is the highest-ranked vendor for delivery of business value in this Magic Quadrant

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Lista: Sveriges hetaste digitala analytiker 2017