Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Åtta tips för att få bättre produktbilder till din e-handel

Att e-handel ökar vet vi alla. Behovet av omnichannel strategier , högre konverteringsgrader, adwords-kampanjer och mer nämns säkert vid frukost hos samtliga e-handlare.  Arbetsbördan för administratörer är allt större och kreativiteten riskerar  att ätas upp av mindre glamorösa dagliga arbetsuppgifter.

Stor del av  de dagliga administrativa rutiner är arbetet med produktbilder. Snygga och kvalitativa bilder är ett måste för alla e- handlare och ni som jobbar med bilder vet att det tar tid att producera. Många tekniska finesser tillämpas i e- handelsplattformar men snygga och säljande bilder kräver fortfarande en kunnigs hand och flera timmar finarbete.

I mitt jobb är jag ständigt på jakt efter lösningar och tjänster som kan förbättra eller underlätta onlinekommunikation. Därför var jag överlycklig när jag hittade danskägda Remove The Background, som jobbar med bildbehandling och friläggning av produktbilder. Företaget har en tydlig och transparent prisbild, snabba leveranstider samt arbetar enligt CSR-policy.  Erica Hiltunen Stürm som är ansvarig för både Sverige och Finland för Remove The Background ville dela med sig av sin egen kunskap inom området.

Åtta tips för bättre produktbilder

1. Rätt storlek
Små bilder är helt enkelt inte effektiva nog som säljverktyg. Därför är det viktigt att dina bilder har rätt storlek för att få visa snygga och högupplösta bilder. Numera behöver man inte ha en dyr kamera för att få högkvalitativa bilder. Praktiskt taget alla digitala kameror som lanserats de senaste fem åren, eller till och med smartphones, fungerar utmärkt för att producera högupplösta bilder. En generell regel är att produktbilder till webben bör vara minst 2.000 pixlar på den längsta sidan. Då kan du utan problem använda zoom-funktioner samt att bilderna är stora nog för att leva upp till kraven på internationella e-handelsplatser som eBay och Amazon.

2. Zoom
Visa produktens detaljer. Det är viktigt att den potentiella kunden kan zooma in på objektet och kika närmare på detaljerna. Att lägga till zoom på shoppen är oftast enkelt och definitivt värt kostnaden (om det inte redan är gratis) då det betyder mycket för kunden. Även om du använder zoom eller inte, så se till att ha flera närbilder på produkterna. Ha även bilder som visar de viktigaste detaljerna för varje produkt.

3. Marginaler
Använd samma marginaler samt placering inom olika produktgrupper. Detta skapar en konsekvens och verkar rogivande, vilket ger ett gott och trovärdigt intryck.

4. Skuggning
Skuggor kan göra eller förgöra en bild. En bild med dålig ljussättning kan orsaka oavsiktliga skuggor på produkten. Men om bilden är tagen i ett bra ljus, kan en svag skuggning istället ge bilden mer djup och dimension. Det finns flera olika typer av skuggning du kan använda dig av. Lek med olika varianter för att hitta det uttryck som passar just din webbutik och dina produkter.

5. Bakgrund
Det viktigaste är inte att bakgrunden är vit utan att du är konsekvent i ditt val. Bakgrunden ska vara ren och enkel. En vit bakgrund är dock ofta det som passar bäst till de flesta produkter. Använder du en vit bakgrund kan bilderna också användas till internationella marknadsplatser som Amazon och eBay.

6. Vinklar
Visa dina produkter i flera olika vinklar och lägg till närbilder av viktiga detaljer. Det hjälper dina kunder att få en bättre visuell upplevelse av produkten. Detta har en bevisad positiv effekt på konverteringen. Sätt dig in i kundens perspektiv och föreställ dig vilka frågor de kan ha och se till att dina produktbilder besvarar dem. Ha i åtanke att ju fler bilder desto bättre (desto högre konvertering!)

7. Färg
Det är viktigt att bilderna visar produktens sanna färg så att kunderna vet exakt vad de kan förvänta sig. Detta leder till minskad returnering av varor. Man ska också vara medveten om att datorskärmar och olika webbläsare kan göra att färgen återges på skilda sätt. För att fixa detta, måste man se till att produktbildernas färg är så rättvisande som möjligt. Vi rekommenderar att man ändrar till sRGB färgprofil. Inställningen kan enkelt väljas på kameran, eller ändras efteråt i samband med bildredigeringen.

8. Beskärning
Ibland kan man behöva beskära för att lägga fokus på en funktion eller viss storlek. Se bara till att beskärningen inte stjäl fokus från produkten. För accessoarer kan det också vara en bra idé att fota produkten med en modell. Detta för att hjälpa kunden få en uppfattning om produktens verkliga storlek. Komplettera generellt gärna med miljöbilder eller in-action-bilder som visar produkten i ett sammanhang.

Nästa tisdag publicerar vi en guide där Erika berättar om hur man själv kan ta bra produktbilder med en vanlig kompaktkamera.

Avslutningsvis från mitt eget favoritarkiv på Youtube – How the Internet is Changing Advertising

Projektledare med spetskompetens inom digital marknadsföring

En holistisk projektledare som ser flöden och konsekvenser och som kan tolka informationen mellan olika partner. Konsult inom webb (utveckling och upphandling), marknadsföring (koncept och produktion) och projektledning (extern och intern).
”Fantasi är viktigare än kunskap. Kunskapen är begränsad. Fantasin omgärdar världen.” Albert Einstein.

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>