Keymetrics

”Det blir ett mycket spännande år” säger Christian Ericsson från Webtrends

Dagensanalys.se har intervjuat en sann veteran inom webbanalys som jobbat med Webtrends lösningar de senaste 14 åren. Christian Ericsson som är Sales Engineer på Webtrends har trots sin unga ålder sett det mesta inom webbanalys och jobbar idag för att fortsatt stärka Webtrends erbjudanden på marknaden.

Webtrends har gjort ett bra resultat i år. Hur bra har det gått?

Vi är ett privat bolag som tyvärr inte lämnar ut några siffror. Dock kan jag säga att vi ökade försäljningen jämfört med förra året inom alla våra lösningsområden. Två starka anledningar till detta är det ökande intresset för våra lösningar kring kontextuell personalisering och den stora försäljningen av Webtrends SharePoint Analytics.

Vad är SharePoint Analys och hur fungerar det?

Vi har i samarbete med Microsoft utvecklat en App för mätning av SharePoint, alla versioner. Endast genom att addera den till sin SharePoint-miljö får man startpunkt som består av 63 kraftfulla webbanalys-rapporter fyllda med data, även ”heatmaps”. Vår integration mäter bland annat webbplatser, sidor, dokument-aktiviteter och nerladdningar, sociala aktiviteter, ”web parts”, ”Custom lists”, User Profile-data, Active Directory-data, sök, teknisk data och mycket mer. Exempelvis kan man se vilka avdelningar som använder vilka dokument eller vilka roller som använder vilka web parts. Datainsamlingen och rapporteringen täcker in såväl intranät som extranät och vanliga öppna webbplatser.

På vilket sätt är ni integrerade med Microsoft?

Intranät och portaler har historiskt, i många fall, varit krångliga att mäta. Vår App fångar automatiskt upp data för event och innehåll. Detta gör att man enkelt och snabbt kan komma igång med kraftfulla beteendemätningar. Rapporterna är främst riktade till kommunikatörer och personalansvariga (HR) som vill maximera värdet av SharePoint-investeringen genom att öka användningen och förbättra sociala samarbetsfunktioner. Webtrends Analytics är i dag den enda av Microsoft föredragna lösningen för alla SharePoint-plattformar inklusive Office 365. Vi är ”Gold Partner” till Microsoft och Microsoft använder vår lösning för deras egna intranät.

Vilka är era styrkor inom analys av intranät?

I dag är det mer och mer vanligt med hybridmiljöer för interkommunikation, att intranät består av mer än bara internwebben. Vanligt är att man har dokumenthantering och andra delar i SharePoint men ett annat CMS som ”front-end”. Till det har organisationer ibland en Mobil App för tex. tidraportering och internt samarbete eller kommunikation sker via en extern plattform, som en låst Facebook-sida. Vår specialitet på SharePoint-mätning tillsammans med att vi sedan länge mäter de andra kanalerna på ett bra sätt gör oss till ett unikt starkt alternativ för kunder och partners som arbetar med intranät och internkommunikation.

Vilka andra partners jobbar ni med?

Vi jobbar med allt från stora teknologipartners som ExactTarget och SDL till återförsäljare och teknologikonsulter som Arena Data och Avantime med flera. Det växande intresset från kunder gällande SharePoint-Analys driver många förfrågningar från nya prospektiva partners.

Hur kommer er nya back-end med Hadoop påverka kommande tjänsteutbud?

Vi på Webtrends har alltid haft de mest skalbara lösningarna, men flytten till en big data-plattform medför en helt ny nivå med nästan gränslösa möjligheter. Nästan alla våra lösningar sitter nu på ett gemensamt ”data store”. Det innebär att lösningar är helt sömlöst integrerade – baserar sig på samma datainsamling och jobbar med samma dataset.

I praktiken kan man tänka på det så här: Ingen begränsing gällande datavolymer eller custom-variabler och man kan alltid ställa ”Visitor-frågan”. Det vill säga inget är bara hit- eller sessisons-baserat. Användare kan därmed titta på sina dagliga rapporter, editera och segmentera dessa för att sedan göra personalisering alternativt utföra tester baserade på samma dataset.

Användarna kan ta del av ALL data i realtid, antingen för rapportering eller för att föda ”action-system” för marknadsföring eller för integration i big CRM eller andra big data-miljöer. Allt i samma plattform.

Vad kommer Webtrends att fokusera på under detta år?

Fortsatt fokus på det som efterfrågas mest – kontextuell personalisering och SharePoint Analytics. Vad det gäller produktutveckling har vi precis börjat bygga upp en helt ny rapportering för den nya hadoop-plattformen. Detta är sista steget innan vi har allt i samma platform. Det blir ett mycket spännande år!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
”Samla in data i direktkontakt med kunden i ögonblicket efter leverans”