Keymetrics

Vi reder ut alla topplistor på nätet – Ocast, SIS-index, Reach50, Orvesto och KIA-index

Att vara en sajtägare idag är inte enkelt. Inte nog med att du ska tampas med sociala medier, sökmotorer, epostkampanjer och annat. Du ska även kunna sätta dig in i statistikens värld och välja vilken lista du ska stolt visa upp dina siffror på. Vi har i denna artikel gjort det enkelt för dig.

Med siffror menar vi statistik som antalet unika webbläsare, antalet besök och antalet sidvisningar. Vad betyder då allt detta och varför ska du visa upp siffrorna?

Du visar upp dina siffror på publika listor så att annonsörer och mediabyråer kan ta del av dem när de planerar sina kampanjer. Siffrorna du visar är bara övergripande och en annonsör eller mediabyrå kommer att vilja veta mer när de kontaktar dig.

Här nedan presenterar vi de vanligaste listorna eller som vissa föredrar att kallas ’marknadsplatserna’ där du kan stoltsera med dina tal och ditt innehåll.

Ocast
Ocast är egentligen inte enbart en lista utan snarare en marknadsplats för webbplatser som vill visa upp inte bara deras trafik utan även demografi och annonsytor.  Här är ett lysande exempel som visar upp hur Hemnet presenteras på Ocast.

Alla säljkontakter, affärer och potentiella samarbeten hanteras av publicisterna själva. Ocast är kort och gott en plattform där publicister kan visa vilka de är. Sedan är det upp till användarna att skapa relationer och affärer.

Att vara med på Ocast kostar pengar. För 1 495 kr per månad kan du ladda upp så mycket innehåll du vill. Desto mer innehåll desto intressantare blir du för annonsörer och mediabyråer som använder Ocast för sin annonsplanering. Du kan även välja att ladda upp information om din mobilwebb som din webbplats.

Har du funderingar kan du läsa mer om Ocast här.

Här intervjuar Dagensanalys.se  Ocast och får reda på bakgrunden och framtiden för tjänsten.

SIS-index
För att vara med i SIS-index krävs inget mer än ett gratiskonto från Google Analytics.

SIS-index har skapat Sveriges största lista med över 1200 medverkande webbplatser. Listan är innehåller både stora och mindre aktörer. Dock är de största aktörerna som Aftonbladet, Expressen, Blocket med flera inte med på SIS-index då de inte vill använda Google Analytics som mätverktyg (de vill inte dela sin data med Google).

På SIS-index visar du upp hur stor din webbplats är. Du kopplar helt enkelt ditt Google Analytics konto till SIS-index som sedan hämtar uppgifter om antalet unika besökare, antalet besök och antalet sidvisningar.

SIS-index är helt kostnadsfritt. och att gå med är busenkelt. Du behöver bara följa instruktionerna här.

Reach50
Reach 50 är topplista som visar räckvidden för de webbplatser som vi svenskar besöker oftast. Panelen består utav personer i åldrarna 16 till 75 år som surfar hemifrån. Enligt mätföretaget Webmie som står bakom listan är det en jämn fördelning av panelister över hela Sverige. Användarna surfar med webbläsare Chrome, Firefox och Internet Explorer.

Det går inte att välja att vara med på Reach50. Du är med om du är det oavsett du vill eller inte. Listan mäts från användarens sida och det är deras besök som gäller.

Det fina med Reach50 är just att alla webbplatser är med som Facebook, Google, YouTube, Netflix och fler. Det är idag den enda listan som visar hur stora dessa varumärken är i Sverige.

Orvesto

Bakom Orvesto finner du mätföretaget TNS-Sifo som funnits med sedan starten av mätningar på internet. Deras system Orvesto Internet både mäter med hjälp av en kod på sidan (som Google Analytics) och via en panel om 18.000 svenskar.

Resultaten från mätningarna presenteras både som individer samt som antal unika webbläsare. I mätningarna som visar antalet individer kan man även få med bakgrundsdata som kön, ålder med mera. Utöver den demografiska informationen har Orvesto  andra värden som intressen, värderingar, attityder och mycket mer (totalt bygger data på ca 400 frågor). Orvesto är verkligen en av Sveriges mest intressanta databaser för en medieplanerare eller en annonsör.

En majoritet av Sveriges mediabyråer använder Orvesto för att planera sina kampanjer.

För en webbplats att vara med kan kosta upp till 100.000 kronor per år.

Här kan du se vilka webbplatser som är med i trafikmätningarna (unika webbläsare)
Här kan du se vilka webbplatser som är med i räckviddsmätningarna (individer)

Senaste nytt är att TNS som äger Orvesto har gått ihop med amerikanska comScore som också jobbar med paneler runt om i världen. Läs mer om detta här.

KIA-index

KIA-index ägs och drivs av Sveriges Annonsörer. De har tagit fram ett regelverk baserat på ABC Interactive och IABs regler för hur man ska mäta sin hemsida. Dessa regler efterföljs av de flesta webbplatser som finns representerade på listor i Sverige, som Ocast, Orvesto och SIS-index.

KIA-index har en regelgrupp som träffas en gång i månaden och ser över sina regler.  Senaste regeln som de införde hanterar hur mycket av trafiken på en webbplats ska vara svensk för att få visas som svensk trafik på KIA-index.

(SIS-index gör detta genom att fördela svensk och utländsk trafik på sina lista)

Några nyttiga funktioner på KIA-index webbplats är att kunna ladda hem hela listan i Excel, få en grafisk överblick över trafikläget för alla anslutna sajter (veckans trend) samt möjligheten att jämföra två eller flera webbplatser mot varandra. Med veckans trend kan en webbplats se om trafikuppgången eller nedgången är generell för alla eller om den är unik för webbplatsen. Det blir också enklare att se säsongsvariationer. En annan funktion som få använder är möjligheten att få KIA-index som en feed i formaten CSS, CSV och XML.

KIA-index lista används främst av sajtägare för att jämföra sina trafiktal med andra sajter samt även av annonsörer som vill få en en överblick över hur mycket trafik de listade webbplatserna har. Måtten som visas är Unika webbläsare, besök, sidvisningar och tid på sidan.

Om du vill vara med i KIA-index ska du först ansöka om att få bli listad. Du måste använda ett av dem godkänt verktyg. Godkända verktyg idag är Burt, Webtrends, TNS Sifo, AT Internet, comScore, Cxense, Adobe (Omniture) samt Google Analytics. Om du vill ansöka med Google Analytics som mätverktyg får din trafik inte vara större än 100.000 unika besökare per vecka. Anledningen till detta är att man inte vill låta ett gratisverktyg få konkurrera för hårt med de andra mätaktörerna. Det är alltså inte av mättekniska skäl.

Att bli listad i KIA-index kostar mellan 3.600 – 19.000 kronor per år beroende på hur stor din webbplats är.

Om du nu har fler frågor än svar efter att ha läst denna artikel är det bara att skicka epost till oss på Dagensanalys.se. Vi kommer då att uppdatera denna artikel med dina frågor och våra svar så att fler kan ta del av kunskapen.

Kommentarer till denna artikel:

TNS-Sifo:
Fel om kostnaden på både Orvesto Internet och KIA-Index. KIA-Index är en publiceringslista men bakom detta behöver sajterna betala själva mätningen. Kan kosta från 1000 upp till flera 100 000 kronor. Orvesto Internet mäter individer och målgrupper på samtliga devicer samt brutto/netto.
Vi har dessutom ca. 18 000 personer i panelen.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
MTG kapar personal på huvudkontoret