Keymetrics

Optimera din digitala marknadsföring ”PC måndag – Facebook fredag – Mobil söndag”

Adobe har sammanställt data i deras rapport Global Digital Advertising Report. Det finns massor av nyttig information för digitala marknadsförare som de kan använda sig av för att optimera sina digitala marknadsföringsinsatser.

Några intressanta fakta.
– Man skall anpassa marknadsföringen till mobil söndag, desktop måndag och Facebook fredag
– Organiska trafiken på Facebook fortsätter att dala, man måste annonsera för att få effekt
– Delning av länkar på Facebook ökar, delning av bilder på FB är fortfarande störst
– Sökordsmarknadsföringen fortsätter att växa starkt
– Yahoo och Bing tar marknadsandelar av Google i USA
– Google dominerar fortfarande i Europa
– Google Shopping Ads växer starkt
– CTR, Click Trough Rate, via SEM växer starkt

Rekommendationer från Adobe
1. Man måste lägga till länkar i all annonsering på Facebook under 2015 för att få full effekt av sina marknadsinsatser, på grund av förändringarna i deras algoritmer. Prova även video inlägg.
2. Fredagar är en bra dag att nå Facebook anhängare via annonsering.
3. Måndagar är en bra dag bra för att generera SEM klick, annonsörer måste fokusera mer på måndagar för att öka engagemanget från sin annonsering.
4. För att bli konkurrenskraftiga måste detaljhandel och annonsörer ha en rikta sina annonser till att shoppa för att få full effekt av sin SEM strategi.

Läs hela Global Digital Advertising Report

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Snabbkurs i SEO för dig som vill ranka högt på Google del 3
Snabbkurs i SEO för dig som vill ranka högt på Google – del 3