Klädföretaget Under Armour köper Endomondo och MyFitnessPal

Endomondo (som är grundat av två danskar) som är en social träningsapp och hälsoappen MyFitnessPal har köpts upp av klädföretaget Under Armour.

Det har länge varit ett rykte att Under Armour letat efter sociala träningsappar och nu fick vi svaret att de gått och köpt inte bara en utan två appar.

Under Armour tänker slå sig in på träningsmarknaden och konkurrera med Nike, Adidas och andra märken som Asics. För att göra det tänker de sociala medier, ny teknik och att bygga ett community runt sitt klädmärke.

Priset blev 85 miljoner för Endomondo och 475 miljoner dollar för MyFitnessPal. Den tidigare har idag 20 miljoner användare och den senare 80 miljoner. Så ganska så stor skillnad vilket också reflekteras i priset.

“Under Armour’s demonstrated global leadership in health and fitness innovation is greatly enhanced with the addition of Endomondo and MyFitnessPal, as we continue to redefine and elevate the Connected Fitness experience for millions of people around the world. Similar to MapMyFitness, Endomondo and MyFitnessPal have established track records of unmatched equity, expertise and passion in the fitness and nutrition space, and they are ideal partners to enable Under Armour to provide data-driven, proactive solutions to help athletes of all levels lead healthier and more active lifestyles,” sa Kevin Plank som är VD för Under Armour i ett pressmeddelande.

Kul för Danmark att ha två så duktiga entreprenörer inom träning och hälsa.