Keymetrics

IAB publicerar guide för native-annonsering

IAB i England har tagit fram, med hjälp av branschen, en guide för hur onlineaktörer ska använda native-annonser bland sitt redaktionella material.

Intressant läsning för både publicister och annonsörer om hur man bör bemöta Native.

Enligt IAB i England står Native redan för 21 procent av all display online.

Två av de viktigaste delarna i guiden är att se till att konsumenter förstår när de ser redaktionellt innehåll och när de ser annonser. Orden som bör förekomma ska klart visa för läsaren att det handlar om en kommersiell transaktion mellan onlinepublikationen och en annonsör.

Alex Stepney som är public policy manager på IAB kommenterar deras guide “Paid-for advertising units which are deliberately designed to replicate the look and feel of the editorial content that they appear against needs to be obvious to consumers. The guidelines help companies involved in developing and publishing such native ad formats to provide the necessary levels of transparency to consumers and uphold the integrity of online advertising.”

Del två av guiden kommer att publiceras under andra kvartalet i år.

> Läs guiden här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Många pratar om det, men få har det