Keymetrics

Därför är Google och Sök så viktiga

Våra sökningar blir allt mer avancerade och idag ställer vi frågor till Google både i text och genom röstfunktionen på mobilen. ”Google rankar inte sajter längre. Varje sökning i Google är en fråga. När du besvarar dessa frågor blir du mer relevant för dina användare och därmed också mer relevant för Google” sa Christian Rudolf från Topdog SEO på ett seminarium i Göteborg den 20 februari.

Det var Göteborgsbaserade Kntnt och Marknadscheferna som bjöd på en tidig och nyttig frukost i Filmstaden Bergakungen i Göteborg. Frukosten samlade cirka 180 åhörare.  Gästföreläsaren Christian Rudolf är en erfaren gambling SEO:are som byggt upp Betssons hela SEO avdelning. En nyfiken digital projektledare (undertecknad) var på plats och antecknade tips i syfte att dela vidare, som nu kommer här.

Det är väl ingen av oss som klarar en enda dag utan att googla, ursäkta, ställa frågor till farbror Google. Oavsett om det handlar om privata eller jobbrelaterade frågor. Google har effektiviserat insamlandet av information och som Christian Rudolf säger borde företag – ”använda sök inte bara för att förbättra SEO och placeringar men för att också bättre förstå sin egna kunder”.

Google som är överlägset störst och viktigast har ”monopol” på den sista delen i säljflödet vilket innebär att en bra närvaro i Google, effektiviserar hela företagets mediebudget: ” Om du inte får kunden, får din konkurrent kunden”. Christian Rudolf förklarade på ett mycket pedagogiskt sätt vad SEO är:

  1. Google är text och content är primär
  2. Se över CMS, det vill säga – teknik och infrastruktur
  3. Det är länkar från andra sajter som hjälper Google att förstå att din sida är viktig
  4. Glöm inte användarna! SEO handlar inte längre om att skriva för sökmotorer. Svara på användarens frågor.

Enligt Christian Rudolf finns det fem primära metoder för att förstå användaren och att vinna ett ”klick” från Google:

  1. Ta reda på vad som driver trafik. Använd Webmaster Tools för att analysera och skriv mer ”annonsiga” titlar och beskrivningar. Bättre beskrivningar (descriptions) kan öka konverteringen upp till 30 %.
  2. Kom ihåg att tänka frågor inte sökord: ”hur gör man”, ” hitta bästa”, ” sök billigaste”, ”var hittar jag”, ”hjälp med” och liknande. Använd keywords planner från Adwords, Webbmaster Tools eller ubersuggest.org. Glöm inte egen kundsupport och interna sökmotorer.
  3. Ta reda på om du är bra eller dålig på att stilla nyfikna frågor från användare genom att analysera och använda benchmarking rapporter.
  4. Googles användare vill ha snabba webbsajter! Testa er webbsajt på Google PageSpeed Insights och glöm inte att se över bildoptimering via (exempelvis) tinypng.com.
  5. Din webbsajt behöver länkar på samma sätt som din bil behöver bensin! Bygg länkar från webbsidor där de köpbenägna inom din bransch finns. Använd Google Display Planner för att hitta guldkornen.

Vill du fördjupa dig mer? Se presentationen på Slideshare eller läs mer på Toppdog.nu

PS. Missa inte kommande intervju med Christian Rudolf som hjälper oss att planera bättre redesign för ditt nästa webbprojekt!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Webbinar om medievanor med Nordicom