Keymetrics

Alla nya BMW motorcyklar grundar sig på data, statistik och analys

Jag blev inbjuden på en lunch med BMW Motorrad för ett par veckor sedan i samband med MC-mässan ute i Älvsjö, det var ett antal MC-journalister och jag från Dagensanalys.se som en udda fågel i sällskapet (inte helt udda då jag har en viss MC-vana men udda då jag kommer från en tidning som skriver om analys och digital marknadsföring). En stor höjdpunkt med lunchen var att få möjlighet att få en pratstund med Ola Stenegärd, gotlänningen som är designansvarig för hela MC programmet hos BMW.

Jag har haft möjlighet att lyssna på Ola tidigare när han har föreläst om hans resa från att svetsa moppechoppers på gården nere på Gotland till att bli huvudansvarig för hela designteamet på BMW Motorrad, en helt otrolig resa. Ola är har en designutbildning som han tog i USA och har lyckats göra sig ett namn inom den innersta kretsen av MC-designers. Det är svårt att inte tycka om Ola, han är supertrevlig avslappnad och helt utan prestige, har alltid samma kortärmade urtvättade BMW Motorrad skjorta på sig varje gång man ser honom.

Ola Stenegärd

Ola är som lite av en doldis här hemma i Sverige, samtidigt som han åker runt hela världen som en rockstar (men det tyckte han inte när jag kommenterade det för honom) för att vara med på olika pressträffar för att presentera hans olika designmästerverk.

Kort om resan som BMW har gjort från att tillverka gubbhojar som K1000 till att fullkomligen skåpa ut alla andra i kampen om vem som har den vassaste supersporthojen. Enligt Ola bestämde sig BMW någon gång under 90-talet att satsa och man lanserade r1100s. Man har alltid haft en stor marknadsandel på tunga off-road marknaden med deras GS offroadboxer som är ett eget segment inom segmentet offroadhojar där alla andra tillverkare krigar om att ta andelar från BMW. Olas första designjobb på BMW var HP2 Sport där de kombinerade den gamla beprövade BMW-boxern med high-tech, det var en succé. Ola har därefter fortsatt sin resa på BMW och designat nya mästerverk.

BMW HP2 Sport

BMW har en strategi att de vill växa i nya segment och ta marknadsandelar. Varje nytt projekt grundar sig på mycket data, statistik, analys och beräkningar om hur stor andel kan de ta i segmentet och givetvis hur mycket kan de tjäna på att ge sig in och kriga i ett nytt marknadssegment. Ingenting grundar sig på magkänsla, det måste finnas en tydlig strategi innan man påbörjar arbetet med att ge sig in i nya marknader.

Detta ställde till med problem när Olas skulle få igenom projektet med hans senaste framgång BMW nine t (eller ninety som Ola kallar den) då de skulle ge sig in i ett segment som inte fanns, då fanns det heller ingen data att räkna marknadsandelar. Ola grävde data från alla möjliga håll och lyckades hitta statistik på försäljning av däck i udda customstorlekar som hade vuxit enormt i USA och han hade även lite siter som bikeexif som stöd för att det fanns en marknad för nya ninety. Ola fick igenom projektet och allt annat är historia, det är en framgångssaga utan dess like. Målet var att leverera 7500 hojar och de lyckades sälja 10000, det var till och med så att de tog slut.

BMW nine t

Eftermarknaden har vuxit explosionsartat och nu när man söker på nätet ser man fler customiserade ninety än standardhojar. Jag frågar Ola om de har en uppföljare på gång. Ola svarar på den charmigaste gotländskan så klart annars vore vi dumma, uppföljaren kommer att bli grym men den kommer att hålla sig till konceptet med enkelheten och möjlighet att man själv enkelt skall kunna bygga om den.

Jag var tvungen att fråga honom om hur det gick till att de fullkomligen lyckades krossa alla konkurrenter i det stenhårda supersport segmentet. Ola sa att de hade en femårsplan där de tittade på utvecklingskurvorna på effekt/vikt och pris. Sedan satte de igång och räknade och började designa för att klå de andra, för att vara på den säkra sidan tog de i lite extra så att de skulle ha den vassaste hojen på marknaden. De visste att de hade ett vinnande koncept, men det fanns ändå en viss nervositet. Men så hade de lite flax (Olas ord), när de var mitt i projektet kom finanskrisen och utvecklingen stannade av hos konkurrenterna och japanska valutan skenade. Helt enkelt hade de byggt en supervass hoj som dessutom fick lite skjuts av omvärlden. Så när nya BMW S 1000 RR lanserades hade den mer effekt, var lättare än konkurrenterna och hade dessutom ett otroligt attraktivt pris. När hojen slutligen lanserades satte den en ny standard för vikt/effektförhållande på en marknad som de aldrig hade varit i innan.

BMW S 1000 RR

När det gäller designarbetet jobbar man fortfarande enligt gamla traditioner med skisser och modeller i lera CNC-frästa prototyper (när man fräser ut delar i aluminiumblock) för att kunna känna och klämma på hojarna och för att se så att allt lirar som det skall.

Varje ny modell på varje nytt segment grundar sig på mycket analys och data som ledningen kan ta ställning till innan man sätter igång, inget projekt får ett ok om man inte har beräkningar på att man kan räkna hem det.

Peter och Ola
Selfie Peter och Ola på MC-mässan

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
3 tips från Arla Foods om hur du kan arbeta effektivare med PLM