Keymetrics

Stackars Barbie! Ingen vill leka med henne längre

Mattels VD har nyligen avgått från sin post efter ännu ett dåligt försäljningsår. Barnen har helt enkelt tappat intresset för leksaker som Barbie till förmån för plattor och datorer. Idag hittar vi unga barn som 2-3 år som leker med sin platta eller tittar på film istället för att leka med en plastdocka.

Wall Street Journal gjorde en kartläggning av Mattel i förra månaden och fann en bister stämning med byråkrati, felsatsningar och brist på kreativitet. Mattel verkar krypa längre och längre in i sin grotta och det stora hotet utanför är allt digitalt.

Det är inte bara Mattel som problem med att sälja sina leksaker, hela leksaksindustrin går på knäna och försöker innovera. En av dem som lyckats och trotsat alla odds är Lego som förstått tidigt att digitala leksaker är framtiden. Med både appar och filmer håller Lego takten med barnen. Något som många andra tillverkare saknar. Lite förvånande att inte Lego köpte Minecraft som istället plockades upp av Microsoft. Minecraft hade varit en perfect match för Lego.

Att leksaksindustrin som många andra industrier är under förändring är helt klart. Frågan är bara hur långt det ska gå. Runt hörnet finns virtuella upplevelser genom enheter som Oculus Rift och Google Glas som väntar på att vända vår värld ännu en gång upp och ned.

Mattel – det är nu eller aldrig – tänk all-in.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!