Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Elwira tycker till om genus och framtiden för internet

De stora digitala besluten på många företag tas av män för de ”inte alltid inser att kvinnor kan ämnet”. I den här artikeln berättar Elwira Kotowska om sin roll i det digitala samhället och hur det är att jobba i en mansdominerad marknad.

Vem är du och vad gör du om dagarna?

Vilken underbart generell fråga. Vem jag är? Du menar som person eller vilket yrke jag utövar? Koncist svar: En nyfiken och aldrig fullärd projektledare som brinner för marknadsföring och mänskliga relationer.
Djupare dykning i mig själv: ödmjuk medmänniska som hellre ser glaset halvfylld än halvtomt och som respekterar andras sätt att vara och tänka.
Mina dagar fylls av digitala möten och möten i ”köttrymden” där jag hjälper företag/organisationer och personer att acceptera samt dra nytta av att livet inte delas längre på on- och offline. Det är viktigt att ta till sig att både kundvård, arbetssätt och ledarskap borde omfatta mer humana och holistiskt tänkande om vår (inte bara) digital närvaro. Jag bygger nya webbsajter, planerar och strukturerar investeringar och lyssnar på företagsbehov för att hitta lämpliga leverantörer.

Jag läser en hel om det som är nytt och kommande inom marknadsföring för att kunna leda mina kunder i framtiden och avleda halvinvesteringar i nutiden. Utvecklare sitter ofta på fantastiska lösningar men ibland svåra att förstå av beslutfattande chefer på mindre och mellanstora företag. Då behövs en sådan som jag: holistiker som ser flöden och konsekvenser och som kan tolka informationen mellan världarna. Jag skulle även tillägga att sådana som jag behövs extra mycket. Dels för att jag kan se en strategisk helhet och dels för att jag är en kvinna. Det är en mansdominerad värld och fortsätter utvecklingen i samma takt som nu kommer det att dröja till år 2031 innan lika många kvinnor som män sitter i ledningen.

Hur är det att jobba i ett relativt mansdominerat yrke?

Digital marknadsföring betraktas fortfarande inte som en del av företagets image och varumärke på många företag. Frågor som berör ämnet hänger ”utanför” och ”studsar” mellan olika avdelningar. Som sagt de flesta beslut rörande digitaliseringen tas av män som inte alltid inser att ”kvinnor kan ämnet”.

Pratar man med ledningsgruppen om ”den digitala investeringen” bli man oftast hänvisad till IT ansvarige. IT avdelningar domineras av män (vågar jag säga ”nördar”?) som sällan lyfter blicken från deras tangentbord. Pratar man om ”digitala kampanjer” hänvisas man till marknadsansvarige. Även här ofta män (bara 35 % av chefer är en kvinna!) som snabbt som attans vill veta hur mycket ökar omsättningen och vill vänta med investeringen tills säljchefen säger sitt. Och säljchefen är ännu en man i kedjan!

Rätt så lustig egentligen eftersom de flesta ekonomiska beslut om investeringar i hushållet tas av kvinnor. Tycker att Dressman är ett kanonbra exempel här: deras reklambudskap är inriktad mot kvinnor. Och alla som fortfarande inte vill ta till sig det enkla sanningen vill jag skicka till Tom Peters Opening Keynote, från M2W 2012 och till statistiken från financesonline.com som visar den kvinnliga dominansen på sociala plattformar.
”Det digitala” är inte en separat ö utan en del av företagets utvecklingsstrategi. Det är inte en IT fråga och inte heller en manlig fråga.

Så åter igen, holistiska och kvinnliga ledare samt marknadsförare behövs! För att det inte ska vara för ”rosa” behöver vi balans mellan det manliga och kvinnliga samt unga och gamla i samtliga branscher, på samtliga nivåer.

Vilka är dina kvinnliga förebilder du har i ditt yrke?

Jag följer sedan 2009 Bodil Czarnecki från Friends Communication och är hemligt kär i Therese Reuterswärd från Nestlé Nespresso. Missar inte heller uppdateringar från Carin Fredlund . Men det var inte lätt att svara på din fråga. Finns massor med kvinnor i branschen som jag beundrar och lär mig av.

Om vi lämnar genusfrågorna, vad tror du om den närmaste framtiden – vad är den hetaste trenden just nu?

Att synkronisera och effektivisera marknadsföringen utan att lita till blindo på automatiseringen. Att inte bli kär i tekniken för teknikens skull och för att det är häftig att ”ha”. Att identifiera riktiga ambassadörer och hitta en relevant nisch för du kan inte göra allt för alla (se 7 tips från resebranschen) . I grund och botten handlar det om äkta kommunikationen oss människor emellan. Det är samspelt med omvärlden som kommer att vara grundande. Inte din produkt men ditt budskap. Tänk Starbucks: “We are a people company, a coffee company and an experiences company that happens to love using tech.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>