Keymetrics

Beteendedata kan inte göra företagen mer kundfokuserade

Företagen tycks inte veta om det men det är ett stort gap mellan olika datakällor som skall illustrera kundernas beteende, det som man gör och det man vill ha. Detta kan man tyvärr inte fånga upp i digital beteendedata eftersom den inte kan fånga upp personers faktiska intressen, beteenden och vanor i verkliga livet utan endast vad de gör på nätet (som bara utgör en liten del av människors vardag).

Vision Critical har tittat på hur det fungerar att fånga personers intressen via sociala medier.

Endast en liten andel av publiken fångas upp via social media analytics, eftersom att ”Social Influencers” står för den största andelen av inlägg och därmed data som delas via sociala medier.

Hela 85 procent av företagens uppdateringar i sociala medier kommer från en så låg andel som 29 procent av företagens totala sociala mediepublik.

Social media analytics kan inte ge vägledning om hur man blir ett mer kundfokuserat företag.

Det är kärnan i Vision Critical senaste rapport om vad social media analytics kan berätta om dina kunder.

Rapporten bygger sina resultat från vårt samarbete med tre stora kunder från Vision Critical. Ett stort filmbolag, ett känt TV-bolag samt ett stort varumärke för kläder. Dessa globala varumärken har kombinerat data från sociala medier med annan kundinsiktsdata som de har samlats in från sina egna communities för att ta reda på vad från social media analytics kan avslöja om kundernas beteende.

Vision Critical har kategoriserat användarna i sociala medier i tre segment:
Lurkers, som lägger ett inlägg på sociala nätverk en gång i veckan eller mindre
Dabblers, postar inlägg två till fyra gånger i veckan
Enthusiasts, postar inlägg fem gånger i veckan eller oftare

Det som de kom fram till var följande…
Medan 85 procent av uppdateringar i sociala medier kommer från Enthusiasts, representerar denna grupp endast 29 procent av företagens sociala mediepublik. Medan Lurkers utgör mer än hälften av för ett företags sociala mediepublik, men de bara står för 5 procent av innehållet fångas upp av social media analytics.

Läs mer om What Social Media Analytics Can’t Tell You About Your Customers

social-customers-infographic

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering – 13 tips för framgångsrik sökmotoroptimering