Keymetrics

Vart fjärde svenskt hushåll har idag minst en betald streamingtjänst

Under hösten 2014 har andelen fördubblats som betalar för webb-TV-abonnemang. Förra året lade svenska hushåll i snitt 7 procent av sina utgifter för TV och film på webb-TV-abonnemang. Än så länge står traditionella betal-TV-paket för en klar majoritet av svenskarnas utgifter för rörlig bild, men under 2015 väntas klyftan minska ytterligare.

Marie Nilsson, VD på Mediavision kommenterar utvecklingen:
– Utgifterna för webb-TV ökar kraftigt, både i kronor och som andel av hushållens totala budget för film och TV. Men vi ser också en tillväxt av de totala utgifterna för rörlig bild, så det är inget nollsummespel. Konsumenternas intresse är helt enkelt på topp och många skaffar webb-TV-abonnemang som ett komplement till betal-TV, bio och andra betalformer, snarare än som ersättare.

Marie Nilsson

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebook Retargeting: Använd riktade annonskampanjer för att öka försäljningen