Keymetrics

Webb-TV går om gammel-TV 2015

Nästa år kommer paradigmskiftet ske då streamad-TV kommer att passera den totala linjär-TV konsumtionen. Detta visar en rapport från Ericsson ConsumerLab där några av de viktigaste konsumenttrenderna för 2015 presenteras. Detta kommer att bli en historisk brytpunkt på TV-marknaden, det kommer att påverka reklaminvesteringarna i stor utsträckning då man måste hitta nya sätt för att skapa räckvidd.

Ericsson ConsumerLab har sedan 2011 följt mediekonsumtionen i 9 länder världen. När denna undersökningen påbörjades tittade 8 av 10 på linjär-TV flera gånger i veckan och 6 av 10 streamade. Dessa siffror har förändrats nu i snabb takt då tittarna anammat ett helt nytt konsumtionsbeteende av rörlig bild. En beteendeförändring tar lite tid men det ser ut som att vi är mitt i den just nu. Vare sig man tittar på sitt favoritprogram från USA, Kina eller Spanien är streaming framtiden, då det är enklare att använda on demand-tjänster som erbjuder en sömlös tittarupplevelse tvärs över alla plattformar.

Enligt Ericsson ConsumerLabs nya globala mätningar ökar streamingens popularitet och för första gången passerade den broadcastad TV bland de unga TV-tittarna i åldersgruppen 16-45 år i år. 8 av 10 i denna åldersgrupp streamar rörligt flera gånger i veckan eller varje dag. Detta kan man jämföra med samtliga åldersgrupper där 8 av 10 procent  fortfarande tittar på vanlig linjär TV.

 

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Hanna Westman går till IAB Sverige