Keymetrics

Microsoft utmanar OK Google med Torque Voice Search

Microsoft lanserade i fredags en app till Android-användare som heter Torque. Appen låter dig skaka mobiltelefonen för att utföra en röstsökning, vilket liknar Googles ”OK Google”. Skillnaden är dock att istället för att du väcker appen med ett standardsökord behöver du bara skaka mobilen.

En annan sak som är lik OK Google  är att Torque ger ett antal ”omedelbara svar” inklusive information om lokala flyg, aktiekurser, sportresultat, väder, närliggande restauranger med mera.

Torque släpptes faktiskt redan i oktober, men den fungerade då bara med utvalda Android-smartwatches. Appen aktiveras när du rörde handleden. Eftersom smartwatches bara är en nischmarknad idag har Microsoft utökat tjänsten till smartphones. Den ursprungliga appen för smartwatches har bara laddats ned 10,000 gånger, så att du skall förstå begränsningarna med att anpassa en app till smartwatch.

Den nya versionen (2.0) som finns att ladda ned ifrån Google Play innehåller också några ”omedelbara svar” som statusrapporter för flygtrafik samt info om lokala evenemang. Dessa svar och andra resultat tas fram med hjälp av sökningar i sökmotorn Bing.

Det har rapporterats en del buggar med den första versionen av appen. Den svarar ibland inte handledsrörelser och den har problem med att upptäcka din röst. Trots buggarna har  appen fått ett bra betyg ifrån användarna. Snittbetyget är  3,9 (av 5 möjliga) stjärnor på Android app-marknaden efter drygt 240 recensioner.

Nu öppnas ett nytt fönster för sök till alla Android-telefoner, vilket troligtvis är en del i ledet med att Microsoft har skrotat Nokia-varumärket och gått över till Android-tekniken.

Det skall bli spännande att se om Microsoft nu skall kunna ta upp kampen med Google på riktigt eller om de fortsättningsvis kommer att ligga i bakvattnet på sökordsmarknadsföringen.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Lufthansa väljer Adobe för att nå ut till sina kunder