Kantar expander sina Twitter TV Ratings

Kantar Media har en ambition att ta Twitter TV Ratings ut i världen. De vill ge Nielsen som har dominerat TV-mätningsbranschen under årtionden konkurrens med Twitter som verktyg. Ett problem är bara att även Nielsen använder Twitter i sina mätningar.

Senaste landet att få Twitter TV Ratings är Spanien. Kantar tog mätningen dit efter att de framgångsrikt lanserat i England och samtidigt köpt The Data Republic som är ett spanskt TV-mätningsbolag.

Relaterat: Twitter TV Ratings nu i fler länder

Enligt uppgifter skickar 61 procent av alla twittrare i Spanien tweets samtidigt som de kollar på TV.

Kantar Twitter TV Ratings innehåller följande mätpunkter:

– Unique authors (people Tweeting) and their affinity to brands, channels and programmes;
– Unique audience – measure the number of individuals who viewed Tweets related to individual programmes/shows
– Impressions – the total number of times that a Tweet or Retweet has been seen about a particular programme.
– Number of Tweets and Retweets about a programme before, during and after transmission;
– Average Tweets per minute and the highest volume of Tweets per minute ascribed to the programme in question

Spanska Kantar kommer nu att bli ansvariga för att fortsätta lanseringen av Twitter TV Ratings till resten av världen. När mätningen kommer till Sverige har vi idag inga uppgifter om.