Keymetrics

Här visar vi hur ineffektiva traditionella banners är på nätet

Det har skrivits flera artiklar om hur ineffektiva traditionella banners är på nätet, men ännu ingen som visat siffrorna bakom argumenten. I den här artikeln kan du beskåda en infografik från annonshanteringsföretaget Adform som byter ut ord till siffror. Infografiken jämför ’rich media’ med videoannonser, mobilannonser och traditionella banners.

Annonser som klassas ’rich media’ har 267 procent högre CTR (Click Through Rate) än traditionella banners. Vi kan även utläsa att banners hamnar sist när man mäter ’in-screen impressions’.  Men om du vill briljera med banners så ska budskapet innehålla politisk eller statlig information. Om du vill bli garanterad hög CTR så är det sport som gäller.

Rich media annonsering är annonser programmerade med multimedialt innehåll som bildspel, videos, nedladdning, interaktion med mera.

Om du jobbar med digital marknadsföring är denna infografik värd att skriva ut och klistra fast på närmast vägg till ditt skrivbord.

För att se nedan infografik i full storlek måste du först klicka på bilden som öppnas i ett nytt fönster. Klicka sedan med förstoringsglaset för att zooma in.

conversion_banners_infographic_2

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här gör Facebook reklam för Grupper