Keymetrics

Reklammarknaden är stekhet – Q3 är det starkaste kvartalet i år

Digitala medier växer sig starkare och webb-TV och mobilreklam är dragloken. Idag ligger de på toppen av utvecklingen inom den svenska reklammarknaden. TV-reklamen och print backar. Utomhusmedia, radioreklam, butiksmedia och bioreklam växer.

IRM:s rapport för det tredje kvartalet 2014 visar att det fortsätter att gå bra på reklammarknaden. Tillväxten uppgår till 3, 1 procent relativt samma period i fjol och omsättningen är därmed 7,2 miljarder kronor. Det är den starkaste tillväxten sedan det tredje kvartalet 2011 samt det femte kvartalet i rad med positiv tillväxt.

Under det första halvåret växte mediemarknaden med 2 procent relativt samma period föregående år. Nu har IRM presenterat utfallet för det tredje kvartalet och med draghjälp av riksdagsvalet har marknaden fått ytterligare luft under vingarna. Tillväxten skrivs till 3,1 procent relativt motsvarande period förra året, den starkaste tillväxtsiffran hittills under 2014.

Det är fortsatt framförallt digitala medier som driver tillväxten på marknaden.

– Sverige en förhållandevis mogen marknad för digital reklam internationellt sett. På denna typ av marknad ser vi nu att mobilmarknadsföring, online video samt nya sätt att köpa reklamutrymme driver på tillväxten, säger Madeleine Thor. Även sökordsmarknadsföring växer kraftigt och bidrar till den digitala tillväxten, tillägger Thor.

Det är dock inte bara de digitala mediekategorierna som haft en stark utveckling under det gångna kvartalet. Utomhusmarknadsföring, radio, bio och butiksmedia uppvisar alla tvåsiffriga tillväxttal under årets tredje kvartal.

Tillväxt mediekakan Q3 2014

 

Digital Media Strategist

E-postadressen publiceras inte.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så lyckas du med din digitala transformation