Keymetrics

Netflix VD tror att TV dör ut om 15 år

I början av november intervjuade tidningen Wall Street Journal Netflix VD, Reed Hastings, om bland annat Nielsens nya mätningar av Netflix. Genom sin mätdosa kan Nielsen lyssna av ljud och på så sätt plocka upp om panelisterna tittar på Netflix samt vad de tittar på. Det som Reed sa i slutet av intervjun är mycket intressant.

Streamingtjänsten har velat vara en doldis i mätsammanhang vilket har lämnat TV-världen till gissningar över hur stora Netflix faktiskt är. Genom sitt hack har Nielsen lyckats kapa ljudströmmarna och kan mäta Netflix på samma sätt som andra TV-kanaler.

Reed kommenterade mätningarna med ””It’s not very relevant. There’s so much viewing that happens on a mobile phone or an iPad that Nielsen will not capture.”

I slutet av intervjun frågade journalisten Reed om linjära TV-kanalernas framtid. Han svarade ”It’s kind of like the horse, you know, the horse was good until we had the car. The age of broadcast TV will probably last until 2030.”

> Läs mer här

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Se hit alla mätintresserade för nu ska UKOM upphandla