Keymetrics

Instagram med 15 sekunders autoplay-annonser

Alla användare av Instagram måste anpassa sig till att i framtiden se videoreklam i deras nyhetsflöde. Den första annonsen är redan lanserad i USA och Facebooks dotterbolag Instagram har redan stora namn som Disney och Lancôme ombord som annonsörer.

Snapchat och Tumblr har gjort det tidigare med liknande format och nu följer Instagram in i trenden med rörlig reklam i flödet. De första i Europa kommer nu att se annonser i sin app, rörliga bilder spelas upp med 15 sekunders klipp som de säkert redan sett i någon form på Facebook.

Det återstår att se om alla användarna kommer att få reklamvideor i den hittills relativt reklamfria plattformen. Bland de första kunderna finns jättar som Disney, Lancôme, Banana Republic och CW och fler lär det bli.

Brian Chang, biträdande vice VD för media vid Lancôme USA, som anses representera ett av världens mest framgångsrika varumärken L’Oreal, är uttryckligen självsäker på att de kommer att få mer utrymme i Instagram om man läser mellan raderna på hans uttalande nedan.

“It wasn’t a hard decision for us. We, as a brand, wanted to take advantage of being first to market.“

Det är ännu oklart när annonsörer i Europa kommer att hoppa på socialmedia videotåget och i så fall i vilken utsträckning?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Google Adsense
Google förändrar funktionaliteten med automatiska annonser i Google Adsense