Keymetrics

Helgtipset: Sharkonomics – How to attack market leaders

För att kunna ha en effektiv attackstrategi, måste man ha en försvarsstrategi.

Stefan Engeseth har i boken Sharkonomics lyckats på ett spännande sätt berätta hur företagen skall ha en effektiv attackstrategi likt hajarnas, att äta eller ätas gäller även i affärslivet.

Det som företagen ofta saknar, som havets mest effektiva rovdjur har, är en försvarsstrategi.

Boken är rolig och underhållande att läsa, till skillnad mot många torra böcker om affärsstrategier. Stefan har på ett nytänkande sätt dragit liknelser med hajen och affärslivet så att man kan läsa boken mer likt vanlig prosa. I de flesta fallen är liknelserna klockrena och tankeväckande och han har vävt in företag som Apple som alla vill efterlikna. Han har även tagit det gamla klassiska 10 stegen och applicerat detta både för attackstrategi och försvarsstrategi. Det är bara vid något enstaka tillfälle som liknelsen mellan hajen och affärslivet haltar, men det kan man leva med. Bättre det än att ha en död tråkig bok om affärsstrategier som man somnar till i första stycket.

Sammanfattningsvis tycker vi på Dagensanalys.se att alla företagsledare borde ha detta som helglektyr för att väcka nya idéer om hur man kan utveckla sin affärsstrategi för tillväxt, men framförallt att man bör ha någon typ av försvarsstrategi mot konkurrenterna. Samt att man borde tänka i nya banor när man skall skapa tillväxt genom att växa på nya oförväntade närliggande marknader.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Var tredje svensk drömmer om att starta företag