Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Helgtipset: Sharkonomics – How to attack market leaders

För att kunna ha en effektiv attackstrategi, måste man ha en försvarsstrategi.

Stefan Engeseth har i boken Sharkonomics lyckats på ett spännande sätt berätta hur företagen skall ha en effektiv attackstrategi likt hajarnas, att äta eller ätas gäller även i affärslivet.

Det som företagen ofta saknar, som havets mest effektiva rovdjur har, är en försvarsstrategi.

Boken är rolig och underhållande att läsa, till skillnad mot många torra böcker om affärsstrategier. Stefan har på ett nytänkande sätt dragit liknelser med hajen och affärslivet så att man kan läsa boken mer likt vanlig prosa. I de flesta fallen är liknelserna klockrena och tankeväckande och han har vävt in företag som Apple som alla vill efterlikna. Han har även tagit det gamla klassiska 10 stegen och applicerat detta både för attackstrategi och försvarsstrategi. Det är bara vid något enstaka tillfälle som liknelsen mellan hajen och affärslivet haltar, men det kan man leva med. Bättre det än att ha en död tråkig bok om affärsstrategier som man somnar till i första stycket.

Sammanfattningsvis tycker vi på Dagensanalys.se att alla företagsledare borde ha detta som helglektyr för att väcka nya idéer om hur man kan utveckla sin affärsstrategi för tillväxt, men framförallt att man bör ha någon typ av försvarsstrategi mot konkurrenterna. Samt att man borde tänka i nya banor när man skall skapa tillväxt genom att växa på nya oförväntade närliggande marknader.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>