Keymetrics

Digitala medier fortsätter sin starka tillväxt 2015 – de tryckta medierna backar

IRM har släppt sin senaste prognos och internet är fortsatt motorn i reklammarknadens tillväxt. Samtidigt fortsätter de tryckta medierna att backa, dock inte längre med tvåsiffriga tal om IRMs prognos stämmer.

IRM gör ett grundligt arbete i deras prognoser. Men det är alltid svårt att bedöma kraften när det sker stora förändringar, som det mobila användandet som bara växer och växer.

Vi på Dagensanalys.se tror att de tryckta medierna kommer att driva på digitaliseringen av deras läsare i en högre takt de kommande åren och att deras annonsaffär i print kommer att straffas allt hårdare samt att de fortsatt kommer att backa med tvåsiffriga tal under 2015.

Landsortspressens digitala intäkter ökade senast med 55 procent och de stora tidningshusen jobbar stenhårt med att transformera läsandet av trycka medierna till digitalt. Om de kommer att lyckas konvertera läsande av trycka medier till digitalt läsande kommer annonsaffären att straffas.

Att prognostisera framtiden är oerhört svårt. Vi på Dagensanalys tror att alla medier kommer att tappa annonspengar till just mobilannonseringen, på grund av det explosionsartade mobila användandet av alla slags medier som har skett de senaste åren.

Hur framtiden kommer att te sig kommer att visa sig under de kommande åren, vi lägger våra odds på att alla de etablerade medierna förlorar pengar till förmån för mobilannonsering.

Vad tror ni om utvecklingen de kommande åren? Kommentera på #Dagensanalys.se

Läs pressmeddelande från IRM här

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
SOTI vill hjälpa företag att accelerera sin digitala transformation