Keymetrics

Mätningar av valdebatter i realtid

Nytt för den här valrörelsen var att de politiska partierna kunde mäta partiledardebatterna i realtid. Genom att läsa av publikens reaktioner på sina egna och motståndarnas repliker kunde de justera taktiken redan till nästa gång. Tekniken är framtagen av det svenska digitala undersökningsföretaget Netigate.

Den nya tjänsten har testats av ett icke namngett parti som är kund hos Netigates samarbetspartner TNS Sifo. “Realtidsmätningar av publikreaktioner” kallas produkten, som bygger på en utvecklad mentometerfunktionalitet som respondenterna svarar på via sin mobiltelefon.

– I framtiden kan man också tänka sig att även medieföretag använder detta för att mäta publikens spontanta reaktioner under alltifrån valdebatter till fotbollsmatcher, säger Lars Lindberg, marknadschef på Netigate.

Respondenterna som deltar i realtidsmätningen kan i gränssnittet välja olika symboler, till exempel en glad eller ledsen gubbe, som gestaltar deras känslor inför det som händer i rutan. Verktyget fungerar för såväl datorer som läsplattor och mobiler.

– Den här undersökningsmetoden bryter ny mark. Den ger en helt annan förståelse för hur målgrupper reagerar intuitivt på uttalanden eller händelser än om man till exempel skulle ställa frågorna i efterhand. Om fem år är detta sannolikt en utbredd metod, säger Lars Lindberg.

Digital Media Strategist

E-postadressen publiceras inte.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebook Retargeting: Använd riktade annonskampanjer för att öka försäljningen