Keymetrics

Expertens fem snabba tips till en lyckad marknadsundersökning

Pär Rahm varumärkesgurun inom marketresearch ger fem snabba tips hur ni når framgång, det finns mycket att tänka på och det beror dels lite på storlek av företag och hur van man är att göra undersökningar.

Men om man skall generalisera fem snabba tips:

1. Gör klart för dig och företaget vad ni verkligen behöver undersökningen till.
2. Ha därefter en plan för hur ni vill/ska jobba med resultatet och förankra det i organisationen innan ni går igång
3. Ställ krav på undersökaren och köp inte en ”standardprodukt” som denne erbjuder utan se till att denne kreerar ett förslag/upplägg som ger er 100 procent värde och stämmer med syftet.
4. Se till att resultatet av undersökningen så långt det är möjligt kan kopplas till framtida försäljning och lönsamhet, och att affärskritiska beslut kan ta stöd, eller delvis ta stöd i undersökningen.
5. Var vaken på att kanske få gå utanför ramarna i takt med att den digitala revolutionen kan utmana äldre traditionell undersökningsmetodik

Läs hela intervjun med Pär Rahm här: Intervju med Pär Rahm varumärkesgurun i undersökningsvärlden

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här fungerar sökmotoroptimering i praktiken