Keymetrics

Vad händer med Minecraft nu när Microsoft köpt Mojang?

Den svenska spelmarknaden är glödhet och vi har flera av världens vassaste spelutvecklare, Markus ”notch” Person på Mojang är en av dem. Vi har även andra företag som exempelvis Starbreze och Dice som blev uppköpta av Electronic Arts år 2006.

Nu har Microsoft köpt upp Mojang för 2, 5 miljarder dollar och grundarna lämnar bolaget i och med uppköpet. Frågorna jag ställer mig är om Microsoft kommer att lyckas bibehålla Minecrafts unikitet och vidareutveckla den? Kommer kidsen över huvud taget märka av att det är nya ägare som styr skeppet?

Microsoft har enorma resurser men det betyder inte nödvändigtvis att det blir en framgång bara för det, se hur det gick för Nokia. Nu är det förvisso inte en helt korrekt jämförelse då Nokia redan hade trillat ned från kungatronen, men ändå har Microsoft inte riktigt lyckats med Nokia i den allt hårdare mobilmarknaden. Det samma kan hända i spelbranschen, det kan dyka upp nya aktörer som vänder upp och ned på hela spelmarknaden som Apple gjorde med mobilmarknaden. Ett annat orostecken är när grundarna lämnar, det kan var svårt att vidareutveckla det unika som de faktiskt har lyckats skapa på denna relativt korta tiden (cirka fem år) de varit verksamma. Det är dock fullt möjligt att nytt blod i bolaget kan ge den energi som Microsoft har tänkt sig och de kan ta detta till en helt ny nivå. Det blir spännande att se vart det tar vägen.

Fyra skäl till varför Microsoft köper Mojang:

– Microsoft når med Minecraft en bredare och yngre målgrupp.
– Microsoft får ett starkt spel på den mobila plattformen. Minecraft är en av de bäst säljande mobilspelen i både Google Play och Apples Appstore.
– Minecraft är ett rent onlinespel vilket ger Microsoft en ny marknadsplattform
– Runt spelet finns det en stark community som bidrar till både tillväxt och utveckling.

Här är skälen till varför Markus ”notch” Person väljer att sälja sitt mästerverk:

Nedan är taget från hans blogg som du hittar här.

I don’t see myself as a real game developer. I make games because it’s fun, and because I love games and I love to program, but I don’t make games with the intention of them becoming huge hits, and I don’t try to change the world. Minecraft certainly became a huge hit, and people are telling me it’s changed games. I never meant for it to do either. It’s certainly flattering, and to gradually get thrust into some kind of public spotlight is interesting.

A relatively long time ago, I decided to step down from Minecraft development. Jens was the perfect person to take over leading it, and I wanted to try to do new things. At first, I failed by trying to make something big again, but since I decided to just stick to small prototypes and interesting challenges, I’ve had so much fun with work. I wasn’t exactly sure how I fit into Mojang where people did actual work, but since people said I was important for the culture, I stayed.

I was at home with a bad cold a couple of weeks ago when the internet exploded with hate against me over some kind of EULA situation that I had nothing to do with. I was confused. I didn’t understand. I tweeted this in frustration. Later on, I watched the This is Phil Fish video on YouTube and started to realize I didn’t have the connection to my fans I thought I had. I’ve become a symbol. I don’t want to be a symbol, responsible for something huge that I don’t understand, that I don’t want to work on, that keeps coming back to me. I’m not an entrepreneur. I’m not a CEO. I’m a nerdy computer programmer who likes to have opinions on Twitter.

As soon as this deal is finalized, I will leave Mojang and go back to doing Ludum Dares and small web experiments. If I ever accidentally make something that seems to gain traction, I’ll probably abandon it immediately.

Considering the public image of me already is a bit skewed, I don’t expect to get away from negative comments by doing this, but at least now I won’t feel a responsibility to read them.

I’m aware this goes against a lot of what I’ve said in public. I have no good response to that. I’m also aware a lot of you were using me as a symbol of some perceived struggle. I’m not. I’m a person, and I’m right there struggling with you.

I love you. All of you. Thank you for turning Minecraft into what it has become, but there are too many of you, and I can’t be responsible for something this big. In one sense, it belongs to Microsoft now. In a much bigger sense, it’s belonged to all of you for a long time, and that will never change.

It’s not about the money. It’s about my sanity.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Netflix lanserar en podcast – med zombies