Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Sverige toppar världslistan – var fjärde webbesök kommer från en smartphone

När Apple i dag ska lansera sin nya iPhone ryktas det om en modell med större skärm – en verklighet användarna redan anpassat sig till. En ny analys från Adobe visar att skärmstorlekar på mindre än fyra tum minskade med 11 procent mellan 2013 och 2014.

Sverige är det land i världen där störst andel webbplatsbesök från smartphones sker, enligt undersökningen Adobe Digital Index. Hela 23 procent av alla besök kommer från en smartphone i Sverige. Efter Sverige följer USA (20 procent), Storbritannien (20 procent) och Norge (15 procent).

Flest besök med surfplattor sker i Nederländerna (16 procent). Sverige hittas på en sjätteplats med 12 procent av alla besök som kommer från en surfplatta.

– Antalet svenskar som väljer att surfa via en mobil eller surfplatta fortsätter att öka och det är de stora skärmarna som är på väg att ta över. Den utvecklingen lär stärkas ytterligare med lanseringen av ny iPhone, säger Jes Schyum, kommunikationschef Adobe Systems.

I USA dominerar fortfarande Apple när det gäller andelen besök från smartphones och surfplattor – iPhone står för 54 procent av all trafik från smartphones och av andelen besök som sker med surfplattor kommer 80 procent från iPads.

Om undersökningen Adobe Digital Index bygger på analyser av anonym och aggregerad data från över 5 000 företag världen över som använder Adobe Marketing Cloud för att få data och analyser av aktiviteter på sina webbplatser. Underlaget bygger på data från 18 miljarder besök och 700 miljoner mobila sessioner, mellan juni 2013 och juni 2014.

Mobiltopplistan

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>