Keymetrics

Spotify kliver in i sociala media och börjar blogga

I en ny blogg, kommer Spotify försöka hitta nya trender om hur lyssnare tar till sig musik genom att kombinera deras lyssningsdata med den nya enheten Echo Nest.

Idag onsdagen den 10 september 2014 berättade musiktjänsten Spotify att de kommer att lansera Spotify Insights nya blogg. Den nya bloggen kommer att innehålla olika artiklar om musik och hur människor upplever den, de kommer att presentera egen lyssningsdata och musikdata från Echo Nest, teknikföretaget man köpte i mars, med rekommendationer och spellistor.

Det kommer att skapa nya sätt för människor att lyssna”, säger Eliot Van Buskirk, från Spotify som driver teamet som hanterar den nya bloggen och som tidigare hjälpte till att leda en liknande insats på Echo Nest. ”Det kan vara skrämmande när det finns så mycket musik där ute.”

Strömmande musiktjänster som Spotify växer i popularitet, deras spellistor med över tiotalsmiljoner låtar har löst ett problem för många musikälskare att hitta ny musik, med en tillgång till nästan all musik i världen, detta har öppnat upp en möjlighet att skapa en ännu bättre musikupplevelse.

Med all denna musik direkt i lyssnarnas öron, hittar de låtar de tycker om men ännu inte visste om att de gillade!

”Det är en bra kombination”, säger van Buskirk. ”Exempelvis kan vi lista ut vilken musik folk förknippar med resor. Detta kan appliceras för alla möjliga saker som folk gör spellistor för.”

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Boxningstjejer frontar årets Mustaschkampen