Keymetrics

Fem enkla tips till framgång i sociala medier

Hur sprider du ditt budskap via de olika sociala nätverken?

Vet du vad som fungerar bäst i varje plattform?

Det finns tyvärr inte en universallösning för hur du skall sprida dina nyheter eller annat via de olika sociala mediaplattformarna.

Vi på Dagensanalys.se vill i denna artikel hjälpa dig att nå framgång i ditt sociala media nätverk.

Använd dessa fem enkla tips, för de fem olika sociala nätverken. Med dem kan du optimera dina publiceringar för varje kanal…

# 1: Använd korta texter på Twitter
Twitter särskiljer sig mot andra sociala medier på grund av dess 140-teckensgräns (som inkluderar mellanslag och tecknen i länkar och bilder). Det tvingar marknadsförare att välja sina ord klokt.

Ett bra sätt att använda innehåll för Twitter är att kamma igenom din webbstatistik för att se vad folk har läst mest för att hitta dina bästa korta texter. ”One Liners” fungerar bäst på Twitter, klart bättre än vad de gör i andra sociala nätverk.

När du väljer din sammanfattning som du ska dela, fråga dig själv: ”Skulle jag klicka på denna tweet?” Om svaret är nej, gör om gör rätt.

# 2: Konversera med dina följare på Facebook
Facebooks nyhetsflöde har gått igenom många förändringar med ny design och nya algoritmer, men för användarna är det fortfarande en bra blandning av nytta och nöje.

Eftersom du inte vill störa den fina balansen mellan nytta och nöje, bör dina marknadsföringsmeddelanden smälta in i statusuppdateringsflödet från vänner och familj, samtidigt som man uppmuntrar klickfrekvens (likes).

Om du skall återanvända meddelanden för att marknadsföra dig på Facebook, använd en samtalston. Dina uppdateringar kommer då att kännas mindre som skräppost för dina fans och de kommer att passa bättre in med resten av nyhetsflödet.

Se till att tonen i ditt Facebookmeddelande är avslappnad och kort så att det kompletterar de andra Facebookuppdateringar i användarnas nyhetsflöde.

# 3: Ha en affärsmässig ton på Linkedin
LinkedIn är känt som ett nätverks- och rekryteringswebbplats, men det är också en plats för branschexperter där de kan dela med sig av sitt innehåll och diskutera trender.

Tänk på att det är en professionell plattform, Man bör ha en annan ton på Linkedin än i andra sociala kanaler. Skapa diskussioner kring din bransch och ämnen som är relevanta, gärna med ett innehåll som ger användarna något som de kan ta med sig i sin yrkesroll.

Ska du återanvända ditt innehåll här, se till att det är relevant för din bransch och skriv det på ett sätt som inbjuder till kommentarer.

Skapa professionella marknadsföringsbudskap runt ditt innehåll och ställ gärna frågor som inbjuder till en diskussion. Hjälp dina anhängare känna att de är en del av samtalet.

# 4: Dela starka bilder på Google+
Jämfört med Facebook och Twitter, är Google ett relativt nytt socialt nätverk. Även om det ser ut och känns ganska likt andra plattformar så bör marknadsförare inte anta samma taktik här.

Ett dragplåster för Google+ är betoningen på bilder. I själva verket är det ett av de få stora sociala nätverk som gör att du kan dela med dig av animerade GIF:ar. (I Twitter kan du också göra det.)

Med tanke på betydelsen av bilder på Google+, omarbeta ditt innehåll för att inkludera bilder som berättar en historia och komplettera ditt meddelande.

Lägg starka bilder till ett relevant innehåll så att dina läsare kan ta till sig det från en annan vinkel. Överväg att skapa en animerad GIF för att visa läsarna hur något fungerar.

# 5: Lägg till hashtags på Instagram
Instagram handlar om bilder, videor och hashtags. Fler och fler marknadsförare lägger nu till hashtags i sina bildtexter så att användarna kan vara en del av större konversationer.

När du återanvänder innehåll för Instagram, dra nytta av hashtags. De är ett enkelt sätt för användarna att hitta och dela ditt innehåll.

Tänk vilka hashtags du kommer att använda. Du kan använda befintliga eller skapa dina egna, eller använda en kombination av båda, beroende på ditt mål. Be folk att använda en anpassad hashtag i sina bildtexter är ett bra sätt att få dragkraft för ditt innehåll eller marknadsföringskampanj.

Använd hashtags så att användarna naturligt kan associera med ditt företag. Försök att införliva några som är unika för Instagram.

Sammanfattning
När du delar med dig av ditt innehåll via sociala medier, se till att inte skicka ditt budskap till alla nätverk på samma sätt. Du kommer att se högre engagemang och ytterligare räckvidd när du skräddarsyr dina delningar till varje plattform.

Vad tycker du? Vill du optimera ditt innehåll innan du delar den på olika platser?

Har du ytterligare tips till oss på Dagensanalys?

Lämna dina kommentarer till oss med #Dagensanalys.se.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
IAB Sverige tvingar fram en revision av Kantar Audit