Keymetrics

Det handlar inte om att vara först – det handlar om att vara bäst

Varken Google, Facebook, iPhone eller Spotify var först, men ändå lyckades de alla fyra revolutionera en hel marknad på varsitt håll. Ibland är man kanske före sin tid, eller så arbetar man enligt sin gamla beprövade affärsstrategi så att man inte utmanar marknaden med nya idéer.

#Google. Det fanns andra sökmotorer innan Google som exempelvis Yahoo som fanns redan 1995, även MSN search (som senare blev Bing) lanserades 1998 ungefär samma tid som Google. Ingen av de tidigare lyckades riktigt befästa rollen som den optimala sökmotorn. Google har på ett mycket framgångsrikt sätt lyckats skapa det enklaste och mest intuitiva sökverktyget på marknaden. De arbetar konstant med utveckling av sökmotorn för att hela tiden förbättra den och behålla sin marknadsledande position, vilken är i särklass bäst. De utvecklar dessutom hela tiden nya tjänster för alla deras användare.

#Facebook. Minns någon av er Myspace som etablerades 2003 och var en mörk komplicerad variant av Facebook. De var pionjärer och skapade ett slags socialt media som kretsade kring musik, folk från alla möjliga hörn skapade en Myspacesida. Sedan kom Facebook 2004 och allt annat är historia. Facebook var en enkel ljus och lätthanterlig plattform för alla, likt Google, som skapade en storm kring sociala media. Idag är två tredjedelar av Sveriges befolkning inne på Facebook.

#iPhone. Mobilmarknaden dominerades tidigare av tre aktörer Nokia, Eriksson och Motorola. Alla dessa hade teknikaliteter lika dagens smartphonefunktioner, det gick att surfa mm. Men ingen hade skapat ett användarvänligt gränssnitt. När Apple släppte sin iPhone 2007 revolutionerade de hela mobilmarknaden, helt plötsligt hade man en minidator i fickan. Apple är idag huvudnamnet när man nämner namnet smartphone, men de utmanas idag av andra aktörer som Samsung som tillverkar smarta telefoner och Google med sitt Android operativsystem.

#Spotify. Innan Spotify kom fanns det de som som delade filer på nätet, exempelvis The Piratebay, sedan kom Apple med sin iPod som bara togs emot av i princip applefanatiker. Det var länge ett vakuum inom musikindustrin innan Daniel Ek lanserade Spotify 2006, som passade mycket bra i tiden då Apple lanserade sin iPhone, vilket idag är världens största musiknätverk. Det var en tid kontroversiellt med musik via nätet och både skivbolag och artister ställde sig ibland på tvären, men i princip alla stora aktörer har vikt sig och gått med till sist. Spotify utmanas idag av andra spelare internationellt, men de är ännu störst.

#Sammanfattning: Ingen kan idag sitta på sin marknadsposition och känna sig trygg och säker det finns många andra lysande exempel på detta, Virgin är ett bra exempel på företag som har etablerat sig på många olika branscher.

Det som är gemensamt för alla dessa företag är att de har haft användarna i centrum och har inte haft för stor prestige till sina egna tankar och idéer.

(Steve Jobs hade i och för sig stor prestige till sina idéer, men han anpassade allt till användarna).

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Därför bör marknadsförare överväga outstreamvideo