Keymetrics

Hälften av alla digitala platsannonser är bortkastade

De flesta rekryteringsföretag verkat helt ha missat den mobila revolutionen som pågår. Till exempel kommer hälften av besökarna på Linkedin via en mobil, läs hela artikeln om Linkedin här. En av deras största intäktskällor är ”Talent Solutions” och de har dessutom byggt riktigt vassa mobila lösningar som gör det möjligt för användarna att scanna av alla platsannonser som ligger på Linkedin. Användarna kan även spara de tjänster som man är intresserad av för att återgå till dem vid ett annat tillfälle.

När en besökare på Linkedin hittat ett spännande jobb via sin mobil, genom en riktigt bra mobilanpassad sökväg, och klickar sig vidare till rekryteringsbolaget eller företaget som har lagt upp sin annons hamnar man på en desktop-url som inte är mobilanpassad. Det är som dag och natt att gå från en enkel mobilanpassad version av annonsen till en sida som är anpassad till desktop. Väl på sidan vill även rekryteringsbolaget att man går igenom flera olika steg och fyller i uppgifter till deras databaser. När användaren ändå har gjort sig omaket och tagit sig igen de sex olika stegen via sin mobil, där man dessutom måste lägga upp varenda jobb man har haft under sin livstid, var för sig med datum och beskrivning. När man sedan kommer till slutet i rekryteringsbolaget webbformulär, eller företagets, då ber de om att lägga ladda upp en CV samt ett personligt brev, vilket inte går att genomföra via mobilen. Nu har man lagt ned en halvtimme av sin tid med ett icke användaranpassat formulär och kan inte ens slutföra ansökan. Jag funderar innerligt hur de tänker, de borde läsa denna artikel, har de inte läst någon rapport från Facebook eller Linkedin som visar att över 50 procent av användarna till deras sidor kommer via en mobil? Svaret är uppenbarligen ”Nej” på den frågan.

Rekryteringsbolagen och flygbolagen är några av de värsta bovarna när det kommer till mobilanpassning. Mer om dem i senare artiklar efter sommaren. Vad dessa mobil-bovar borde göra är att implementera responsiv design som fungerar både i mobilen och på desktop. Produktägarna borde prata med sina IT-chefer om detta och förstår inte de vad som borde göras kanske det är dags att byta ut IT-avdelningen.

Alla uppgifter som rekryteringsföretagen vill ha kan enkelt ersättas med fyra enkla steg.

1. Namnfält, så att man vet vem som har som har sökt tjänsten

2. Kontaktuppgifter, mobilnummer och e-post så att man kan kontakta heta kandidater

3. Personnummer, genom personnumret kan man ersätta alla irriterade fält med en enkel databaskoppling

4. Länk till Linkedin, detta ersätter både CV och det personliga brevet

Gör rekryteringsföretagen detta kommer de öka intaget av heta kandidater och få in fler ansökningar ifrån den digitala generationen som vägrar gå igenom krångliga flöden, som tar vansinnigt med tid för de som är intresserade av tjänsten.

De har ett inifrån och ut perspektiv med en tilltro till ju mer uppgifter man har desto bättre. Man kan enkelt ta reda på vilka uppgifter man ska ha genom att  titta på hur många av alla fält som faktiskt används.

Genom att minimera mängden uppgifter kommer rekryterarna dessutom att ta hand om alla mobila ansökningar som de troligtvis inte får in idag och de får in alla heta kandidater som använder mobilen till det mesta i sitt liv.

Hälften av alla sökningar på Google kommer via mobilen, varför skulle inte detta beteende avspegla sig på den digitala platsannonsmarknaden?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här fungerar fingerprinting – spårning utan kakor