Keymetrics

Facebook testar och manipulerar våra känslor

En grupp forskare som jobbar med Facebook har använt sociala nätverket för att experimentera med positiva och negativa nyhetsflöden.

“These results suggest that the emotions expressed by friends, via online social networks, influence our own moods, constituting, to our knowledge, the first experimental evidence for massive-scale emotional contagion via social networks,” skrev forskarna i sin rapport.

En testgrupp fick läsa negativa nyhetsflöden och en annan fick läsa positiva. Effekten blev att de som läste de negativa också började själva kommentera negativt och ja, du gissade rätt, de som fick positiva flöden var också allmänt mer positiva i sina egna inlägg.

Facebook slumpade fram 689,003 användare som sedan delades in i de två testgrupperna.

För att visa negativa och positiva nyhetsflöden använde Facebook en speciell algoritm som använde textigenkänningsmjukvara.

Självklart blev det ett ramaskri över denna nyhet som spreds först via webbplatsen Mashable. Några användargrupper protesterade högre än andra men till ingen nytta, eftersom det står i användaravtalet att Facebook får använda all information som vi väljer att publicera.

Om vill läsa vad experimentet kom fram till ska du klicka här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!