Keymetrics

Prediktiv analys – med hjälp av väderdata

Uppskattningsvis 3 miljarder dollar av omsättningen i privata sektorn i USA drivs av vädret. Tack vare klimatförändringarna är den gamla säsongsmodellen med de fyra årstider inte längre tillförlitlig för att predicera försäljningen.

Den goda nyheten är att man med hjälp av ett lyckat Big Data projekt kan förutspå väderberoende efterfrågan på produkter, inte bara totalt sett utan ända ner till enskilda städer.

Temperaturanpassad marknadsföring

Ökar ölförsäljningen med varmt väder?

Inte nödvändigtvis, det beror på vilken stad du pratar om.

Big Data kan förutspå 3 dagar i följd med låga temperaturer i Chicago, kontra när temperaturen ligger över genomsnittet i New York.

Personaliserad marknadsföring
Personaliserad marknadsföring

 

Försäljning av hälsosamma saker dalar på vintern efter 3 dagar under medeltemperaturen, eller 3 dagar med större nederbörd än genomsnittet i Boston. New Yorkbor behöver högre temperaturer och en klarare vinter himmel.

Men på sommaren ökar försäljningen av hälsosamma mellanmål när prognosen förutspår en högre medeltemperatur i båda städerna.

Hur är försäljning av hudkrämer på våren? I Phoenix när det är en hög vindhastighet påverkar det försäljningen, kontra en låg vindhastighet i Chicago. Det är annorlunda under hösten, av olika skäl.

Dessa insikter kommer från ”Weather Channel” med 75 år av information om väderutsikter analyserade med historiska inköpsmönster, som de använder för att rikta starkt kontextuella mobilannonser genom sin app. Dessa uppgifter är så värdefulla att deras digitala annonsaffär nu står för hälften av deras intäkter, vilket är anledningen till att kanalen bytte namn till Väder Co.

Mobilannonser i sociala media

Molson Canadian öl byggde ett egen temperaturstyrd verktyg med hjälp av ”Weather Underground API” för att kunna analysera 8 olika kanadensiska städer väder i 15 minuters intervaller. Så snart kvicksilvret visade 23 grader med sol och fint väder, skulle det automatiskt skicka mobila Facebook annonser till dem som nämner vädret, exempelvis ”sommarvärmen” Då skulle de få en kommentar som nämner ”Cider”.

När de testade mot icke riktade mobilannonser, fann Molson klickfrekvenser högre, och kostnad per klick som var 67 procent lägre, tack vare bättre prestanda. Facebookers var 93 procent mer benägna att dela annonser med vänner när vädermeddelanden ingick.

Digital budgivning

För närvarande är det i princip bara Google som kan visa annonser som baseras på lokala väderförhållanden som identifierats genom olika sensorer på mobila enheter, till exempel temperatur, luftfuktighet, ljus, luft och sammansättning.

Framgång via personalisering

Nyckeln till effektiv personalisering är att förstå så mycket om kunderna som möjligt, och detta helst i realtid, då kan geo-lokala väderförhållanden vara en stark komponent för att anpassa sin marknadsföring för många olika typer av produkter.

Andra exempel på vassa lösningar. Google har patenterat inriktningen av annonser baserat på vilka ljud omger en enhet när en användare samtalar. Till exempel, om det låter som en som ringer från en konsert, kan annonsnätverket fastställa vilken konsert. Det bygger på GPS-positionering i kombination av ljud och annan data.

Föreställ er att SMHI öppnar en dataanalysavdelning och gör studier tillsammans med IKEA hur väder på olika orter påverkar trafiken i butiken och försäljningen av olika varukategorier. Eller att SMHI samarbetar med Spendrups eller Arvid Nordkvist och analyserar vilka drycker man dricker när och var på året.

Ingenting annat är mer spännande för den nya digitala industrin som nu snabbt växer fram…

Läs tidigare artiklar i ämnet
Prediktiv dataanalys

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Årets marknadsföringsord är Personalisering