Keymetrics

Konverteringsdödare – kassa webbformulär står i vägen för din konverteringsframgång

I dåliga konverteringsflöden kan man ofta hitta enkla lösningar på problemen om man bara har en väl fungerande analysavdelning med ett bra stöd från IT-avdelningen i organisationen. Här kommer några exempel på framgångsrika sätt att öka konverteringen.

Första steget till konverteringsframgång: Webbformulär

För mycket information, för många val av olika alternativ innan man kommer till skott, men när du äntligen har tagit dig igenom allt krångel och när din produkt slutligen ligger i varukorgen – nu skall du bara snabbt fylla i formuläret och sedan … nej tyvärr det funkar inte.

Denna situation känner förmodligen alla till ur ett användarperspektiv. Vem är det som bygger alla dessa formulär som man skall fylla i på nätet kan man fråga sig?

Det finns gränser för hur mycket en människa orkar ta sig igenom…
– Varför så mycket
– Varför så långt
– Varför så komplicerat

Inte sällan är de webbplatser som använder formulär för inmatning av olika typer av personlig information helt nedlusade med irrelevant infodata som man enkelt hade kunnat hämta via en intelligent koppling till olika persondatabaser.

Här kommer ett par exempel på praktiska på lösningar till dina webbformulär

Ett av de enklaste men mest effektiva exemplen är omedelbar validering av data. Detta sparar inte bara användaren onödiga laddningstider och irritationsmoment, men också onödiga konverteringstapp, eftersom telefonnumret ibland inte ens under för fjärde gången lyckas att uppfylla önskat format – användaren tappar till slut tålamodet. Detta kan ofta enkelt scriptas så att formuläret omvandlar din felaktiga inmatning till det rätta.

• 0049 40 123456
• +49 40 123456
• 040 123456
• 040123456

Webbformulär
Webbformulär

Det värsta är kanske när din felaktiga uppgift av ifylld data besvaras av olika typer av klumpiga felmeddelanden som ”Kontrollera e-postadressen igen”. Detta kan enkelt lösas med ett script som återkopplar felaktig mail och föreslår rättning med alternativ e-postleverantör som du direkt kan ändra till rätt alternativ.

Användarna blir oftast glada över att kunna korrigera sina uppgifter med ett enda klick, istället för att behöva skriva om, igen och igen. Samt att det ökar er konvertering.

Båda parter är vinnare i optimering av krångliga och felaktiga webbformulär…

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Snapchat
Därför har så många lämnat Snapchat!