Keymetrics

Google – Nokia – Mesh – AOL – TNS – Ipsos – Kantar – Mobile Research Dimensions fyllde senare delen av dag 2

Thomas Park, Research Manager DACH, Google, Germany berättade om hur smartphoneutvecklingen har utvecklats sen 2011 till idag. Idag har hälften, 49 procent, av världens population någon typ av smartphone. Sverige ligger i toppskiktet med en penetration på hela 75 procent, som kan jämföras med Frankrike som ligger på 49 procent.

Nästa par till rakning var Adam Berman, President, CatalystMR, USA och Jeff Hamilton, Head of Consumer Insights på Nokia, USA. De tog oss genom en resa hur 4G mobiltäckningen ser ut i världen och varför man måste anpassa marknadsundersökningar till gamla ”dumma” telefoner. Exempelvis hade Rysslands 3:e största stad i princip nästan noll 4G täckning.

Christopher Wallbridge, Experience Strategist på MESH, UK tog oss genom en resa I prediktiv dataanalys. Han hade flera visdomsord kring Real time feed, Econometrics, Great use of social och Universial marketing truths. Framtiden ligger definitivt i prediktiv dataanalys.

Andrew Consky, Director of Research, AOL, Canada och Maureen Dawson, Senior Manager, Consumer Analytics & Research, AOL, USA berättade om ren synkroniserad om multitasking i USA och Kanada. Det fanns flera intressanta lärdomar som de delade med sig, exempelvis att 23 procent kombinerar mobil, surfplatta och desktop. The hade ett bra citat ”There is’nt a start out favorite device for content” lärdomen är att man kan inte bara anpassa sin kommunikation och sitt innehåll till en device. Återbesök på desktop var klart högst när de kollade på folks surfbeteende. Alla sitter på information för att kunna göra en prediktiv dataanalys det gäller bara att hitta de relevanta datapunkterna.

Kulpreet Singh, Senior Vice President , AbsolutData, Netherlands och Robert Burgoyne, Development Director, Marketing Sciences, TNS, UK berättade om ett enormt omfattande arbete i en mobilstudie där de hade strukturerat upp över 20 miljoner datapunkter och kategoriserat dem I fem huvudkluster. De hade fem vassa slutsatser som de delade med sig av. De pratade mycket om datadistorsion, exempelvis ändrade vissa tidzonerna i på sin telefon för att få nya Candycrushliv, detta ställde till det i deras data. Det huvudsakliga visdomsordet var att man skulle anpassa allt i mobilen till mänskliga behov.

Carsten Andreasen, Nordic Research Manager, Google, Denmark och Johanna Fyrbjörk, Head of Research Innovation and Applied Technology, Ipsos, Sweden berättade om en köpcenterstudie på med GEO-taggning på mobilen. Studien var genomförd i Täby, Stockholm, och Malmö med 322 deltagare. Det viktigaste som man kan ta med sig från deras presentation är att en mobil strategi är kritisk för butiker då 4 av 10 besökte butikens websida i butiken. Butikspersonalen har inte längre ett 1 till 1 möte med sina kunder. Det träffar kunden och hennes eller hans mobila nätverk.

Alex Johnson, Head of Innovation, Kantar Operations, UK berättade om en studie där de hade kombinerat olika werables för att genomföra undersökningar. De fann att det blev enorma datamängder som var tvungna att transkriberas. En slutsats var att Google glass funkade bra för att se vilken butik man besökte, men ville man se vad de tittade på i butiken var man tvungen att ta till Eye Tracking.

Oerhört mycket information under två dagar, vi på Dagensanalys.se kommer troligtvis att gräva djupare i vissa spår.

Tack för att ni läste, ni vet vart ni skall vända er för att ha koll på det senaste…

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här granskar USA onlinejättarna